Steeds meer aanhoudingen door lokfiets

Het aantal aanhoudingen waarbij een lokfiets wordt ingezet is flink toegenomen. In 2011 werd 110 keer een lokfiets ingezet en leidde dit tot 150 aanhoudingen. Vorig jaar werd de lokfiets naar schatting 150 keer ingezet en leidde dit tot tweehonderd aanhoudingen, zegt projectleider tweewielers Mojgan Yavari van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit woensdag.

De lokfiets wordt sinds 2008 ingezet. "Toen waren er nog maar tien lokfietsen. Inmiddels zijn dat er tachtig, die vorig jaar meerdere keren zijn ingezet?, zegt Yavari. De fietsen komen van verzekeraars. Als zij geld hebben uitgekeerd voor een gestolen fiets die later wordt teruggevonden, kunnen ze de fiets houden en inzetten voor het tegengaan van diefstal.

Aanvankelijk werden de lokfietsen neergezet op plaatsen waar vaak fietsen worden gestolen, om vervolgens door drie agenten in de gaten te worden gehouden. "Als de fiets dan werd gestolen, kon de dader meteen worden opgepakt." Tegenwoordig is ongeveer de helft van de fietsen uitgerust met een digitaal volgsysteem. De politie grijpt dan niet meteen in, maar wacht totdat de dief de fiets naar de heler heeft gebracht zodat hij ook kan worden opgepakt.

De lokfiets is zo populair dat er een wachtlijst voor is. Politiekorpsen moeten drie maanden wachten voordat ze de aangevraagde lokfiets in kunnen zetten. "Vorig jaar was de wachttijd nog een halfjaar, maar toen hadden we nog maar 35 lokfietsen." Voor de inzet van de lokfiets moet de politie met justitie afstemmen waar ze worden ingezet en hoe. "Justitie vindt het bijvoorbeeld niet altijd goed als een lokfiets bij een centraal station niet op slot wordt gezet. Het doel van deze methode is vooral de professionele dieven op te pakken en niet de gelegenheidsdieven."