Utrecht belooft betere communicatie over asbest

De gemeente Utrecht gaat bewoners beter informeren over de asbestproblemen in de wijk Kanaleneiland. De communicatie heeft nu de prioriteit, zegt locoburgemeester Gilbert Isabella volgens RTV Utrecht. Hij overweegt extra mensen in te zetten.

Voor vragen moeten bewoners echter niet bij de gemeente zijn. In het laatste bericht dat de gemeente op haar website plaatste staat dat woningcorporatie Mitros vanaf nu de beantwoording van vragen overneemt.

Bewoners klagen over onduidelijke communicatie. Zondag werd een deel van de wijk plotseling afgezet. De kankerverwekkende stof was dagen eerder al ontdekt bij werkzaamheden in een flat aan de Stanleylaan, maar zondagochtend bleek dat asbestdeeltjes op de daken van woningen en garageboxen terecht is gekomen.

Tientallen woningen werden ontruimd. Toen maandag bleek dat op meer locaties asbest is gevonden, moesten nog eens tientallen gezinnen hun huizen verlaten. De locoburgemeester laat volgens de omroep nu onderzoeken waarom de informatievoorziening rommelig verliep en hoe het kan dat er tegenstrijdige adviezen werden gegeven.

De Utrechtse gemeenteraad praat woensdagochtend op een extra raadsvergadering over de problemen. Een meerderheid van de raad wilde dat het zomerreces werd onderbroken om door de wethouder te worden bijgepraat over de situatie in de wijk.