'Consolegaming is dood'

Mark Kern, CEO van Red 5 Studios en voormalig teamleider van Blizzard, heeft veel kritiek op het huidige verdienmodel in de gamesindustrie en de uitgeverijen. Uitgeverijen durven geen risico te lopen en durven ook niet te veranderen.

"Je bent óf een indie, óf een gigantische AAA-studio die alleen maar games maakt met oude, herkauwde gameplay omdat dat de enige veilige gok is die je kunt maken als je honderden miljoenen uitgeeft," zegt Kern. "Het grote probleem is het feit dat er geen grijs gebied is. Alle games die in dat gebied zaten hadden gemaakt kunnen worden, maar werden in plaats daarvan kapotgemaakt. Al die kleine, onafhankelijke studios sluiten hun deuren."

En daar houden de harde woorden van Kern niet op. Volgens hem is consolegaming dood: "Het kost miljarden dollars om een console te maken, en dan moet je het uitmelken voor de volgende zes of zeven jaar om je geld terug te krijgen. Er moet iets veranderen, want consolegaming is dood." Hij voegde daaraan toe dat uitgeverijen geen risico's durven te nemen juist door de hoge kosten. Gamers raken op een gegeven moment verveeld en stoppen met gamen op een console.

Over de massa-ontslagen van medewerkers is Kern erg ontevreden. Hij vond de vergelijking van Hollywood met de gamesindustrie niet kloppen. "In Hollywood is het anders. Daar werken ze met contracten: je werkt van A tot B. In de gamesindustrie nemen uitgeverijen een groep mensen aan die verwachten dat ze een baan hebben voor een lange termijn. Maar ze worden aan het eind van een project er uit getrapt omdat het niet voldoet aan de verwachtingen. Dit kunnen uitgeverijen niet volhouden."

Voor Kern heeft het geen zin om zijn games naar consoles te brengen. Hij is meer geïnteresseerd in het maken van games voor Mac OS en iOS. Red 5 Studios werkt op dit moment aan de MMO Firefall.