Campagne '144 red een dier' kost half miljoen
De campagne die het telefoonnummer 144 om dierenleed en -mishandeling te melden breed onder de aandacht moet brengen kost een half miljoen euro. Dat laat een woordvoerder van minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) donderdag weten.
Opstelten geeft zondagochtend het startschot voor de campagne '144 red een dier'. Hij doet dit bij het Korps Landelijke Politiediensten in Driebergen, waar de centrale van het meldpunt is ondergebracht.
De campagne bestaat uit radio- en televisiespotjes, advertenties en de website 144redeendier.nl. Het televisiespotje wordt zondag vertoond tijdens de persbijeenkomst in Driebergen. De campagne is ook bedoeld om mensen duidelijk te maken in wat voor situaties ze 144 kunnen bellen.
De lijn is al open sinds oktober en trok de eerste paar dagen meer dan duizend bellers per dag. Daarna kwamen er dagelijks tussen de vijf- en zeshonderd telefoontjes binnen. "Een groot deel wordt mondeling afgehandeld, daar zijn de centralisten voor opgeleid", zegt de woordvoerder. Tien procent van de meldingen wordt doorgeleid naar de animal cops, de Dierenbescherming, de Dierenambulance of de Voedsel en Waren Autoriteit, laat de zegsman weten.
Het is de bedoeling dat op termijn vijfhonderd agenten zich fulltime gaan bezighouden met dierenleed. Dat hebben de coalitiepartijen CDA en VVD afgesproken op aandringen van gedoogpartij PVV.