Avalanche-baas: 'Stop piraterij, geef hackers een baan'
Games-piraterij is meer dan ooit in het nieuws. We horen verschillende ontwikkelaars, allemaal met evenzo verschillende meningen op dit gebied. Christofer Sundberg, baas van Avalanche Studios en maker van de Just Cause-serie heeft ook zijn eigen mening hierover. Een nogal afwijkende, zelfs.
In een interview met ComputerAndVideogames.com heeft Sundberg gezegd dat DRM-maatregelen 'stom' zijn en piraterij niet stoppen. "Het straft alleen de mensen die betalen voor de game. Het is volkomen nutteloos. Gedwongen worden om altijd online te zijn is niet de manier om de mensen die games kopen te respecteren."
Volgens Sundberg is piraterij een zorgelijke zaak, maar laat hij het aan de uitgever over om dit te bestrijden. Hij wijst erop dat hij niks tegen de hackers heeft die dit doen: "50% van de mensen die voor mij werken, heeft een hacker-geschiedenis." Hij vindt het daarom geen slecht idee om (game)hackers te benaderen en in te huren. "Ik denk zeker dat dat een eerlijke oplossing is, zeker omdat je ze aan de goede kant van de wet kan plaatsen. De grootste piraten zijn echter wel uit op anarchie; die zien ons als het kwaad."
"In Zweden was de hacker-scene gigantisch. Ons land huist The Pirate Bay. Vanuit een studio-oogpunt heeft deze community een hele hoop talent."
Sundberg vindt dit niet de enige manier om piraterij tegen te gaan. Exclusieve PC-games met constante updates zouden volgens hem ook een goede remedie zijn. "PC-games moeten ook voor de PC-gamers gemaakt worden. PC-games en console-games hebben consumenten die enorm met elkaar verschillen. Daarom is het oneerlijk om de game niet te ontwikkelen voor de juiste doelgroep. De PC-versies zijn altijd een tweede keus, alsof men zegt 'oh ja, we moeten ook een PC-versie hebben.' Uiteindelijk wordt het een slechte port door tijdgebrek en een tekort aan budget of creatieve inspiratie. Dat vind ik triest. We zouden het PC-platform veel serieuzer moeten nemen."
"Ik denk dat piraterij niet zo'n probleem zou zijn als er betere PC-games zouden zijn. Dan kunnen we het volledige concept achter die stomme DRM schrappen," aldus Sundberg.