Helpdesk voor vragen over fraude van start
Burgers en ondernemers met vragen over fraude kunnen zich melden bij een landelijke helpdesk. In Apeldoorn werd zaterdag het startsein gegeven voor de Fraudehelpdesk. Bij deze landelijke vraagbaak kunnen mensen via de website en telefonisch informatie krijgen over verschillende vormen van fraude en oplichting.
Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten heeft een half miljoen euro bijgedragen aan de start van de helpdesk. De Fraudehelpdesk verwijst slachtoffers naar de instantie die hen het beste kan helpen en werkt samen met onder meer de Autoriteit Financiële Markten, het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, ConsuWijzer en de Consumentenautoriteit.
De helpdesk speelt zelf geen actieve rol in het opsporen van fraude. Wel wordt informatie verzameld en doorgegeven aan het ministerie van Veiligheid en Justitie. Ook houden de medewerkers in de gaten of er nieuwe oplichtingstrends zijn. Ze zorgen er dan voor dat het publiek wordt gewaarschuwd.