Vakbond tegen opknippen spoornet

Vier regionale vervoerders hebben woensdagavond een plan gepresenteerd om het spoornetwerk op te splitsen in een aantal intercity- en regionetten. Die zouden allemaal moeten worden aanbesteed. Vakbond CNV Vakmensen ziet daarin geen heil.

De regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia boden minister van Infrastructuur en Milieu Schultz van Haegen (VVD) woensdagavond het Nieuwe Spoorplan aan. Hierin pleiten ze voor de opdeling van Nederland in drie geografische bepaalde intercitynetten en zeven regionetten voor stoptreinen. Beide diensten moeten volgens hen worden aanbesteed.

Concurrentie verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening, stellen de vier regionale vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. Ook andere bedrijven dan NS reizigers laten vervoeren op de hoofdaders van het Nederlandse spoornet is volgens hen beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler.

CNV Dienstenbond laat weten geen heil te zien in het plan. Volgens de bond zou de uitvoering slecht zijn voor alle partijen. Ze zijn bang dat niet op elke trein een conducteur aanwezig zal zijn, waardoor de veiligheid afneemt. Ervaringen in het goederenvervoer zouden erop wijzen dat opsplitsing negatief zou uitpakken voor de werknemers.

De vakbond is ook bang dat de huidige regionale vervoerders, die meestal een buitenlands moederbedrijf hebben, bij mobiliteitsproblemen in het eigen land een afweging maken die negatief uitpakt voor Nederland. Bij NS, volledig eigendom van de Nederlandse staat, speelt dit probleem volgens de bond niet.

Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia verzorgen op dit moment alleen het reizigersvervoer op een aantal regionale spoorlijnen. Op het hoofdrailnet kunnen reizigers alleen met de Nederlandse Spoorwegen reizen. Binnenkort moet het kabinet bepalen of het de concessie voor het laten rijden van treinen voor de periode 2015-2030 onderhands aan NS zal gunnen. De Tweede Kamer lijkt daar wel voor te voelen.