Winterweer lokt meer klanten naar supermarkt

De omzet en het aantal klanten van Nederlandse supermarkten was de afgelopen twee weken mede door het winterweer hoger dan in die periode een jaar geleden. Dat meldt onderzoeksbureau GfK woensdag.

In de week van 6 tot en met 12 december steeg de supermarktomzet ten opzichte van een jaar geleden met 7,3 procent tot ruim 615 miljoen euro en de week erna met 16 procent tot ruim 647 miljoen euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg in deze twee weken met 3,5 procent.

Volgens GfK is de groei van de omzet en het aantal klanten mede te danken aan het strenge winterweer, dat klanten weghoudt van de versspeciaalzaak en de markt en ze naar de supermarkt lokt, waar ze alles in één bezoek kunnen kopen.

Daarnaast wordt met name de groei van vorige week op jaarbasis ook veroorzaakt doordat deze week nu de 'voor-kerstweek' was, terwijl deze vorig jaar een week later viel.

GfK constateert ook dat in de periode van 15 november tot en met 12 december de omzet per kassabon met 22,56 euro 3,5 procent hoger ligt dan in dezelfde periode van 2009. Volgens het onderzoeksbureau komt dat door afgenomen promotiedruk en stijging van grondstofprijzen.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) liet vorige week al weten dat Nederlandse consumenten dit jaar in de kerstperiode 4 procent meer in supermarkten uitgeven dan een jaar geleden. De branchevereniging rekent op een kerstomzet van 810 miljoen euro, terwijl de kerstverkopen een jaar eerder uitkwamen op 778 miljoen.

Het CBL rekent erop dat consumenten in de week voorafgaand aan de kerstdagen zo'n tweehonderd miljoen euro meer uitgeven aan boodschappen dan in een normale week.