Gamecube van origine ontworpen met 3D in gedachte

Het lijkt momenteel alsof we aan het begin staan van het 3D-tijdperk. Steeds meer bioscoopfilms verschijnen in 3D, DVD's en Blu-Ray's ook en Sony heeft vorig jaar al aangekondigd dat zij dit jaar een update voor de Playstation 3  in de planning hebben staan die het apparaat de mogelijkheid geeft om spellen in 3D te kunnen spelen.

Je zal misschien denken; "wat doet dit nu nog ter zake?", maar toch moest Satoru Iwata (de president van Nintendo) recentelijk even duidelijk melden dat Nintendo hier nooit in achter heeft gelopen. Hij vertelde namelijk dat zij al lang geleden met de gedachte speelden om 3D-funcionaliteit toe te voegen aan hun spellen. De Gamecube was zelfs zo ontworpen dat deze beelden kon laden die apart voor het rechter- en linkeroog konden worden weergegeven. Uiteindelijk heeft Nintendo hier nooit gebruik van gemaakt, puur omdat zij het gebruik van 3D-brillen hiervoor niet zagen zitten. Het floppen van de Virtual Boy zal bij sommige mensen nu missschiente te binnen schieten, al heeft deze nooit het levenslicht gezien hier in Europa.

Gamecube

Dat Iwata niet onder de indruk is van de huidige 3D-technologie heeft hij nooit onder stoelen of banken gestoken en naast dit grappige weetje over Nintendo's spelkubus liet hij weten dat hij nog steeds zijn twijfels heeft in hoeverre 3D de toekomst is voor videogames. Hij verwacht ook dat maar een sporadisch aantal spellen hier nog gebruik van zullen maken en dat ook maar weinig spellen hier daadwerkelijk geschikt voor zijn.

Wat Nintendo's verdere plannen waren voor de Gamecube en zijn 3D-functionaliteit wordt niet duidelijk uit Iwata's verhaal, maar Nintendo heeft hiermee misschien best een kans aan zich voorbij laten gaan. Wat denken jullie? Hadden jullie achteraf best graag Mario Sunshine of Resident Evil 4 in 3D willen spelen (met bril)?