NS willen reclame over punctualiteit behouden

De NS wil de reclames waarin wordt beweerd dat treinen op tijd rijden blijven gebruiken. De Reclame Code Commissie oordeelde anderhalve week geleden dat die stelling geen standhoudt. NS gaat nu tegen die uitspraak in beroep om in de toekomst reclames van gelijke strekking te kunnen gebruiken, staat in het bezwaarschrift.

Een Belgische student had geklaagd over een reclame gericht op zakelijke reizigers. Daarin wordt onder meer gezegd: "Wie op tijd wil zijn, vertrouwt op de trein". De Belg vond dat niet kunnen omdat hij tijdens zijn stage regelmatig last had van vertragingen in treinen van de NS.

In een reactie liet de NS weten dat de slogan 'overduidelijk een humoristisch karakter heeft' en dat enige overdrijving in reclames normaal gesproken geen probleem is. De commissie vond dat NS wel mocht zeggen dat de trein een betrouwbaar vervoersmiddel is, maar dat de bewering dat die op tijd komt 'te stellig' is.

Eergisteren bleek dat 13,4 procent van de NS-treinen het afgelopen jaar meer dan drie minuten vertraagd was. Bij 7,2 procent van de treinen was dat meer dan vijf minuten. Hiermee voldoet het bedrijf niet aan de afspraken die met de overheid zijn gemaakt.

Het college van beroep buigt zich op 18 februari opnieuw over de omstreden reclame.