Teams stemmen voor een nieuwe bandenregel

Formule 1-teams hebben besloten een extra element in te voeren doordat leidende coureurs de race moeten beginnen met dezelfde banden als waarop ze gekwalificeerd hebben. Dat zegt autosport.com te hebben opgevangen.

Met de ban in 2010 op bijtanken worden de teams al gedwongen om een grote verandering in strategie tijdens de races door te voeren. De nieuwe regel wat betreft de banden uit de kwalificatie lijkt opnieuw het omgooien van de strategie noodzakelijk te maken, maar dan van de kwalificatie. Het is nog niet officieel maar bronnen hebben onthuld dat de meeting van de Sporting Working Group vorige week heeft ingestemd met de verandering om de races aantrekkelijker te maken.

Het zou zo zijn dat de meerderheid van de teams voor stemde met de regel die de top tien van de kwalificatie in de laatste kwalificatiesessie in de race op dezelfde banden moeten starten als waarmee ze de snelste tijd in Q3 hebben gereden. Dat geeft teams de gelegenheid te gokken de beste tijd in Q3 neer te zetten op een meer consistente dan snelle band om zo een betere kans te maken in de race.

Van de andere kant kan er ook gekozen worden voor een band die één ronde goed presteert om zo een goede gridplek veilig te stellen, ook al lopen ze de kans dat de perfomance in de race verslechtert. De teams hopen dat de regelwijziging veel verschillende tactieken met zich mee zal brengen in het hele veld en zo spannender races tot gevolg heeft.

De wijzigingen moeten nog wel volgende week door de Formule 1-commissie en de World Motor Sport Council (WMSC) behandeld worden voordat het opgenomen kan worden in de reglementen, maar dat lijkt slechts een formaliteit.

De ban op bijtanken maakte veel gemengde gevoelens los of het wel een verbetering van het racen zou zijn - met de kanttekening dat het zo moeilijker wordt om in te halen en dat het  saaie optochten worden.

Teambaas van McLaren Mercedes Martin Whitmarsh zei gisteren dat hij hoopte dat het tankverbod positief zou uitpakken voor de F1. "Onvermijdelijk heb je bij een verandering voors en tegens. Wat betreft de voors, het maakt de kwalificatie puurder omdat de snelste auto- en coureurcombinatie de snelste tijden neer zal zetten, en het publiek begrijpt dat. Ten tweede was in de race het inhalen onderdeel van een strategie, waardoor dit meestal plaatsvond in de pitstraat en niet op de baan."

"Zonder dat effect zullen de coureurs gretiger zijn om in te halen. Er zijn voorvallen geweest waarbij de rijder die gretigheid niet had omdat hij wist dat hij langer door zou rijden dan de wagen voor hem en zo via de strategische pitstops er toch voorbij zou komen", aldus Whitmarsh.