Imago trucker centraal in nieuwe campagne

Transport en Logistiek Nederland (TLN) begint vandaag een grootscheepse campagne om het imago van truckers op te poetsen en iets te doen aan de vele vooroordelen die er over vrachtwagenchauffeurs bestaan.

Van 1995 tot 1998 bestookte de goederenvervoerders Nederland met de slogan 'Zonder transport staat alles stil'. "Die is echt heel goed blijven hangen en vormt daarom ook de basis voor de huidige campagne" zei een woordvoerder van TLN. Dit keer moet 'Zonder transport geen...' het gaan doen. Daarmee wil brancheorganisatie TLN duidelijk maken dat zonder transport veel zaken geen doorgang kunnen vinden. "Denk aan kennis, zonder boeken geen kennis en die boeken moeten vervoerd worden. Denk aan eten, denk zelfs aan Sinterklaas. Zonder transport geen cadeautjes."

Volgens TLN-voorzitter Alexander Sakkers weten mensen dat ook wel. "De meeste mensen realiseren zich dat transport belangrijk is, maar vaak wordt toch negatief gedacht over de sector. Vrachtauto's zouden fileveroorzakers zijn, lastig op de weg en zorgen voor oponthoud." Hij meent dat er meer begrip nodig is voor de sector. "De enkele chauffeur die zich minder professioneel gedraagt, verknoeit het voor de hele sector."

Als belangrijkste onderdeel van de driejarige campagne worden 150 speciaal uitgeruste vrachtauto's de weg opgestuurd.