'Havok 4.5 5 tot 10 keer sneller dan 4.0 op PS3'

Havok heeft de nieuwste versie van hun physics- en animatiesysteem uitgebracht. Versie 4.5 bevat een aantal updates aan 4.0 waardoor de workload beter verdeeld is op PS3-, X360 en Wii-consoles.

Vooral de PS3-versie heeft een flinke schop onder de virtuele kont gekregen. Samen met Evolution Studios werd Havok geoptimaliseerd voor de Cell-processor. Versie 4.5 weet nu alle SPU's van de Cell te gebruiken, waardoor de berekeningen 5 to 10 keer sneller uitgevoerd kunnen worden.
Dit was nodig om alle individuele auto-onderdelen die bij Motorstorm je om je oren vliegen dynamisch te kunnen berekenen. Evolution Studios was erg te spreken over de samenwerking met Havok, en kijkt uit naar toekomstige projecten waarbij Havok een rol zal spelen.

Verder zal cross-platform-development makkelijker gaan, omdat de tools en omgevingen hetzelfde zijn voor de drie consoles. De kracht van Havok zit hem vooral in het hergebruik van geladen componenten, waardoor de pipelines minder gebruikt worden voor herhalende code.