Versoberde AutoRAI dramatisch bezocht

De AutoRAI heeft, met nog drie dagen voor de boeg, ongeveer 130.000 bezoekers getrokken, een stuk minder dan waar de organisatie op had gerekend. "We lopen achter op de prognose. We hopen dat er de laatste dagen nog een spurt wordt getrokken”, aldus AutoRAI-woordvoerster Diane Kilian.

De organisatie hoopt de tweejaarlijkse autoshow af te sluiten met 270.000 bezoekers. In 2007 trok de tentoonstelling ongeveer 400.000 bezoekers. Een vergelijking met toen is volgens Kilian echter niet reëel. "Er zijn 30 procent minder auto’s verkocht, dus er zijn ook veel minder mensen in de markt die zich oriënteren op een nieuwe auto." Ook wijst zij erop dat de autobeurs in 2007 veertien dagen open was en dit jaar slechts elf dagen. De AutoRAI is open tot en met paaszaterdag.

Het concept van het evenement is dit jaar aangepast en versoberd. Om de kosten te drukken voor de importeurs staan de auto’s voor het eerst niet meer per merk bij elkaar, maar per type. Ook moeten bezoekers het doen zonder luxe viplounges en mooie merkenstands. Toch zijn de reacties van bezoekers volgens Kilian overwegend positief. "Maar mensen van de oude stempel missen de autopaleizen", aldus de woordvoerster.


Sobere AutoRAI trekt weinig bezoekers  (foto: DAG)