Heineken-actie verkeerd gevallen bij STAP

De Stichting Alcohol Preventie (STAP) kijkt afkeurend naar de campagne die Heineken voert tegen alcoholgebruik door jongeren onder de zestien jaar. Heineken plaatste gisteren in de ochtendkranten een paginagrote advertentie waarin de bierbrouwer waarschuwt voor de gevaren van alcoholgebruik op jonge leeftijd.

Esther van den Wildenberg van STAP laat vandaag in het AD weten dat zij de boodschap op zich prima vindt. "Maar het probleem is de afzender", aldus Van den Wildenberg. Zij is van mening dat Heineken niet geloofwaardig is als het om dergelijke boodschappen gaat. "Als het écht iets wil doen, moet het geen hippe drankjes op de markt brengen en geen sportevenementen sponsoren", aldus Van den Wildenberg over Heineken.

In de campagne roept Heineken de ouders en opvoeders van kinderen op, om de kinderen geen drank te schenken. Dit tast het leervermogen aan, kan nierfalen, hartaandoeningen, herseninfarcten, angsten en depressies veroorzaken. Volgens Van den Wildenberg moet dergelijke voorlichting aan het Trimbos Instituut worden overgelaten: "Want dat heeft géén commercieel belang."