''Hoe leuk zijn marokkanen'' campagne
Er wordt een landelijke campagne opgezet onder de titel: Hoe leuk zijn Marokkanen. De start is aanstaande maandag in Den Haag. Het initiatief voor de campagne is afkomstig van het communicatiebureau Attacom in Tilburg, en wordt ondersteund door het ministerie van Justitie.
Doel van de campagne is om op een positieve manier iets te doen aan de beeldvorming over Marokkanen: ,,Het is de bedoeling Marokkanen van de positieve kant te laten zien. Nu komen ze vaak negatief in het nieuws. De eenzijdige benadering belemmert een goede integratie'', aldus Attacom.
Attacom heeft 42 steden benaderd; de 25 grootste gemeenten en 17 steden met relatief veel Marokkanen. De steden beslissen of ze deelnemen. Hoeveel er meedoen, is het bureau niet bekend. De deelnemende gemeentes brengen een boek uit met daarin ruim tien interviews met lokale, jonge Marokkanen.
Den Haag vult de campagne landelijk in met posters in trams en bussen. Lokaal vullen de gemeenten samen met organisaties de campagne verder in. Attacom denkt aan discussies tussen allochtone en autochtone bewoners en gesprekken tussen jonge Marokkanen en winkeliers en bewonersverenigingen.
Attacom hoopt uiteindelijk met de campagne Marokkaanse jongeren een positief referentiekader te verschaffen, waaraan zij zich kunnen spiegelen.
==
Het is niet de bedoeling om in de reacties weer tot in den treure te herhalen wat er vooral niet leuk is aan Marokkanen. Geef bijvoorbeeld je mening over de campagne: Is zoiets nodig??