TMF schokt Belgen met 'cannabis'-reclame
De Belgische gsm-provider TMF Mobile heeft zich de woede op de hals gehaald van enkele instanties. Hun nieuwe reclamecampagne zou namelijk een verkapte cannabisreclame zijn. Volgens de antidrugbewegingen zou de operator hiermee willen oproepen tot het legaliseren van softdrugs. De jongerenmuziekzender, die samen met de Belgische provider Proximus een eigen gsmdienst heeft, ontkent echter in alle toonaarden.
Op de reclameposters is een aantal mobiele telefoons getekend, die zijn neergezet in de vorm van een hennepblad. De afbeelding gaat gepaard met de slogan 'Legalize It'. Volgens drie Belgische antidrugverenigingen heeft het reclamebureau van de operator om de doelgroep te bereiken, expres gebruik gemaakt van een wietblad. Verder spreken zij van "een oproep tot het plegen van een overtreding".
Op het oog zouden de softdrugs worden gebruikt om de handel aan de man te brengen, hoewel deze bij onze zuiderburen streng verboden zijn. Daarbij is de reclamecampagne expliciet aan jongeren gericht, terwijl juist zij "bijzonder gevoelig zijn voor reclame".
TMF heeft echter laten weten dat het absoluut nimmer de bedoeling is geweest softdrugs te promoten. Ook willen ze geen standpunt innemen inzake de legalisatie van cannabis. "Wij communiceren altijd in de taal van de jongeren, en die is altijd wat rebels. Het gaat hier duidelijk om een boodschap met een knipoog die jongeren perfect begrijpen",zegt woordvoerster An Steylemans. Verder wijst zij erop dat men de jongeren niet moet onderschatten.
Bovendien strookt de provocerende campagne precies met datgene waar de provider voor staat. Volgens Steylemans is de prijs voor sms'en zo laag, "dat het bijna illegaal is". De drie antidrugstichtingen willen geen stappen ondernemen om de campagne te verbieden. Wel zijn er inmiddels al enkele klachten binnengekomen bij Jury inzake Ethische Publiciteit (JEP), de Belgische Reclame Code Commissie.
Belgen hebben veel fantasie