Taalniveau allochtone kleuters zeer laag

OnderwijsVolgens onderzoekers van een landelijk adviescentrum voor onderwijs, de KPC Groep, heeft in de achterstandswijken bijna ťťn op de vijf leerlingen in groep 1 en 2 grote problemen met de Nederlandse taal. Het gaat om in Nederland geboren kinderen die vaak geen voorschoolse opleiding hebben gevolgd en meestal van Turkse of Marokkaanse afkomst zijn en van kinderen van asielzoekers.

Deze kinderen van 4, 5, en 6 jaar oud zijn niet of nauwelijks aanspreekbaar in het Nederlands en spreken in zinnen van maximaal twee woorden en begrijpen geen gecombineerde opdrachten als ''pak je tas en ga op je stoel zitten.'' Deze kinderen zitten op het taalniveau van 2-jarigen.

De oorzaken liggen volgens de onderzoekers vooral aan de ''geringe deelname aan voorschoolse educatie'' en de gebrekkige taalontwikkeling in de thuissituatie. Met name de moeders van de kleuters zijn het Nederlands onvoldoende machtig. Er wordt thuis weinig met de kinderen gepraat en als dat wel gebeurt dan vaak in de taal van het moederland.

Het onderzoek werd uitgevoerd middels een steekproef onder 43 basisscholen in achterstandswijken. Het zwaartepunt lag op basisscholen in Amsterdamse, Rotterdamse, Utrechtse en Haagse probleemwijken.