VS: vanaf dinsdag importheffingen China, Canada en Mexico - gevolgen voor EU
De Verenigde Staten hebben een reeks importtarieven opgelegd aan goederen uit Canada, Mexico en China. Volgens het Witte Huis worden ze vanaf dinsdag geïnd. De Canadese premier Trudeau kondigde aan dat hij binnenkort een toespraak tot de Canadese bevolking zou houden.
Zoals het Witte Huis op X en de Amerikaanse president Trump op Truth Social aankondigden, geldt er een toeslag van 25 procent op Canadese producten. Alleen voor brandstoffen zal dit slechts tien procent zijn. Volgens de informatie geldt er een invoerrecht van 25 procent op alle producten uit Mexico. Op import uit China wordt tien procent belasting geheven.
Het Witte Huis legde uit dat Canada, Mexico en China een buitengewone bedreiging vormen voor de Verenigde Staten in de vorm van migranten en drugs (fentanyl).
De Canadese premier Trudeau zei dat zijn land voorbereid was. Hij zal binnenkort overleg plegen met de Mexicaanse president Sheinbaum. Trudeau had al aangekondigd dat Canada zich zou verzetten tegen de Amerikaanse tarieven.
Trump dreigde al tijdens de verkiezingscampagne met importheffingen. Als reden noemde hij het Amerikaanse handelsdeficit.
Mexico is de belangrijkste handelspartner van de VS. Geen enkel ander land exporteert meer naar de Verenigde Staten. Economen verwachten dat Trumps tariefbeleid beide economieën zal schaden door hogere inflatie en banenverlies. Mexico sluit vergeldingsheffingen niet uit. Meer dan 80 procent van de totale export van Mexico gaat naar de Verenigde Staten. Duizenden bedrijven en miljoenen banen zijn ervan afhankelijk.
Trump bekritiseert niet alleen de onevenwichtigheden in de handel. Hij gebruikt ook strafheffingen om Mexico te dwingen strengere maatregelen te nemen tegen migratie en drugskartels. Hij beweert ook dat Chinese bedrijven strafheffingen omzeilen door in Mexico te investeren en van daaruit naar de Verenigde Staten te exporteren.
Ook Duitse bedrijven, en dan met name de auto-industrie, zullen waarschijnlijk zwaar getroffen worden door de invoerrechten tegen Mexico. Vrijwel alle fabrikanten en leveranciers gebruiken Mexico als goedkope productielocatie en bedienen van daaruit de Amerikaanse markt. VW, Audi en BMW hebben hun eigen fabrieken in het land, terwijl Mercedes-Benz in een gezamenlijke fabriek met Nissan produceert. Alleen al bij Audi wordt 98 procent van de auto's geëxporteerd, waarvan 40 procent naar de VS.
Volgens branche-expert Stefan Hecht van managementadviesbureau Advyce & Company vormen de nieuwe tariefbarrières in de VS een serieus probleem. Door de extra toeslag is het nauwelijks de moeite waard om auto's van Mexico naar de VS te sturen. Als reactie hierop verwacht hij nu dat fabrikanten minstens een deel van hun productie van Mexico naar de VS verplaatsen, waar VW, BMW en Mercedes ook fabrieken hebben.
Ook de tarieven tegen Canada zouden een probleem kunnen worden - in ieder geval voor Volkswagen. Het bedrijf uit Wolfsburg is van plan om een fabriek voor batterijcellen te bouwen in Ontario, vlak bij de Amerikaanse grens. Deze fabriek gaat de elektrische autofabrieken van de groep in de VS bevoorraden. De regering van de Canadese premier Trudeau had het miljardenproject met hoge subsidies binnengehaald.
De Europese Unie kan ook importheffingen verwachten. "Absoluut", zei Trump onlangs toen hem werd gevraagd of hij ook tarieven zou heffen op producten uit de EU. "De EU heeft ons zo slecht behandeld", rechtvaardigde hij dat. De VS exporteert in verhouding weinig naar de Europese Unie. "We gaan dus iets heel belangrijks doen met de Europese Unie", kondigde hij aan, zonder verdere details te geven.
Het is Trump al langer een doorn in het oog dat Europese bedrijven aanzienlijk meer goederen in de VS verkopen dan Amerikaanse bedrijven in de EU. Er was al een hevig handelsconflict tussen de VS en de EU tijdens Trumps eerste ambtstermijn.
Tijdens zijn ambtstermijn van 2017 tot en met 2021 maakte Trump vooral gebruik van tarieven om handelsconflicten met andere landen op te lossen.