Politie zet Blik op de Weg aan de kant
Verschillende politieregio's hadden het programma al in de ban gedaan, en daar kwam onlangs ook de politie Twente bij. "We zouden 's ochtends om negen uur beginnen met filmen, maar om tien voor negen kregen we te horen dat het niet doorging," zegt Leo de Haas.
"Die politiemensen zaten er zelf ook mee in hun maag, maar hadden die opdracht van hogerhand gekregen." Met de politie Noord-Oost Gelderland werden onlangs nog wel opnames gemaakt. "Maar toen het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) daar lucht van kreeg, brak daar de pleuris uit."
Probleem is dat Koos Spee, de verkeersofficier van justitie, meer invloed wil op het programma. Maar Leo de Haas kiest voor een strikt journalistieke invalshoek, die soms botst met de belangen van het BVOM. De Raad van Hoofdcommissarissen heeft inmiddels verordonneerd dat er geen medewerking meer mag worden verleend aan het programma.
Spee vroeg De Haas of hij vast onderdeel van het programma kon worden. "Onmogelijk," was het antwoord. "We brengen nu eenmaal onafhankelijke televisie." SBS6 heeft blijkbaar minder journalistieke principes, want in het programma Wegmisbruikers, volgens De Haas "pure diefstal, een kloon van mijn programma", is Spee wél regelmatig van de partij. "Een kwestie van politiek, macht, geld," zegt De Haas.
Blik op de Weg blijft voorlopig gewoon op de buis. "Ik heb nog genoeg materiaal om uit te zenden en hoef minder te schrappen dan gebruikelijk," zegt de programmamaker. "Als de breuk definitief is, doet dat pijn. Het is mijn levenswerk én vijftig procent van mijn omzet."
Het BVOM bevestigt de boycot. "Dat advies hebben wij al enkele jaren geleden aan de politie gegeven, maar werd niet door alle korpsen tegelijk opgevolgd," aldus een woordvoerder. "Het is simpelweg juridisch onverantwoord dat Leo de Haas een eigen auto gebruikt en niet een politie-auto, hoewel dat wel jarenlang is toegestaan. Verder zijn we niet gecharmeerd van de persoon Leo de Haas, omdat hij onder meer heeft aangegeven ooit met 280 kilometer per uur over de snelweg te hebben gereden. Daarom werken we liever samen met Wegmisbruikers."