Heineken wil einde aan prijzenoorlog

Icoon Binnenlands nieuws Heineken heeft de supermarkten zaterdag opgeroepen te stoppen met het voeren van de prijzenoorlog, omdat die 'buitengewoon ongezond' is voor de branche. De oproep werd door directeur Erik Korthals Altes voor BNR Nieuwsradio gedaan. "Op een gegeven moment kom je in een situatie dat je zegt: nu is het klaar, dit kan niet meer, dit kunnen we niet accepteren."

De prijzenoorlog heeft er volgens Korthals Altes toe geleid dat het bier van Heineken onder de kostprijs wordt verkocht. In sommige supermarkten gaan kratjes met een adviesprijs van 10 euro over de toonbank voor 6,70 euro. Dat zou afbreuk doen aan het merkimago van de brouwer. "Op het moment dat de consument daarmee geconfronteerd wordt, zegt die: ja, maar dat merk hoeven we niet meer voor die prijs."

Mede daardoor zegt Heineken geen prijsverhogingen te kunnen doorvoeren, ondanks dat die wel noodzakelijk zijn. De brouwer maakte vorige week nog cijfers bekend waaruit bleek dat de winst over 2004 met éénderde gedaald was, wat veroorzaakt werd door de lage dollarkoers en de prijzenoorlog, beide factoren waar de brouwer niets aan kan doen.

Hoewel Heineken duidelijk niet tevreden is met de situatie, zegt Korthals Altes niets te zien in een juridische procedure zoals ontbijtkoekfabrikant Peijnenburg onlangs aanspande.