Ruzie bij NS over aanpak overlast

Zarc.oh had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De top van de Nederlandse Spoorwegen heeft een conflict met het personeel over het aanpakken van de overlast op de lijn Hoorn-Enkhuizen. Oorzaak is de bekendmaking van de NS om de vier conducteurs die sinds een half jaar extra meereden op het traject binnenkort andere taken krijgen. "Door die maatregel voelt het personeel zich niet serieus genomen", aldus Roel Berghuis van de vakbond FNV.

Volgens het personeel is deze actie van NS tegen de afspraken. "Het personeel vindt dat er meer is toegezegd", zegt Berghuis. "Juist de belangrijke dingen zoals extra bemanning op dubbeldekkers en meer toezicht door vliegende brigades krijgt de NS niet voor elkaar. Op die manier gaat de veiligheid weer achteruit. Hoe groot de problemen op de lijn nu eigenlijk zijn zullen we maandag op inventariseren."

Het personeel in Enkhuizen gaat maandagmiddag praten over de overlast. Ze willen meer variatie in de routes. De groep vindt dat ze te vaak op 'de agressielijn' wordt ingedeeld. De NS is het daar niet mee eens. "Met ander personeel op de lijn vermindert de agressie niet. Wij richten ons liever op het daadwerkelijk aanpakken van het probleem", reageert NS-voorlichter Henk Wind.

Wind voegt eraan toe dat NS zich keurig aan de afspraken met haar personeel heeft gehouden. "De vier conducteurs hebben goed werk verricht. Ook daardoor is de overlast afgenomen. En het betrof een maatregel van tijdelijke aard." Volgens hem waren de maatregelen en de duur ervan goed gecomuniceerd naar de medewerkers. "Het personeel wordt wekelijks op de hoogte gehouden. Alles wat in het convenant staat, handhaven we zeker tot september 2005. Als NS zijn we heel serieus met de veiligheid van ons personeel en de reiziger bezig."

Wat er nu verder gaat gebeuren zal maandag duidelijk worden als het personeel bij elkaar is gekomen.