Netelenbos legt lat lager voor Spoorwegen

De NS hoeft van minister Netelenbos (Verkeer) minder treinen op tijd te laten rijden. De minister neemt vanaf volgend jaar genoegen met 80 procent. In het huidige contract staat dat 88 procent van de treinen volgens de dienstregeling moet rijden.

Dat hebben bronnen in Den Haag bevestigd. Netelenbos maakt vandaag de nieuwe punctualiteitsnormen bekend. Het aantal treinen dat op tijd rijdt, moet de komende jaren wel weer oplopen tot 89 procent. Volgens het huidige contract zou dat in 2005 92 procent moeten zijn.

De NS bleef de afgelopen zes maanden al meer dan 3 procent onder het gewenste percentage. Personeels- en materieelgebrek zijn daar volgens de Spoorwegen de oorzaken van. Ook de invoering van het fel omstreden plan Bestemming Klant (het rondje om de kerk) heeft de prestaties niet verbeterd. De NS heeft de afgelopen maanden noodgedwongen honderden treinen geschrapt om een betrouwbaardere dienstregeling te kunnen maken.

In het huidige prestatiecontract staat dat het concern maximaal 25 miljoen gulden boete moet betalen als het de punctualiteitsnorm niet haalt. Reizigersorganisaties en Tweede-Kamerleden vinden dat niet genoeg, omdat de NS er niet echt door wordt geprikkeld. Des te opmerkelijker is het dat de minister nu meer vertragingen toestaat. De afgelopen jaren is het aantal treinen dat minder dan drie minuten vertraging had altijd boven de 80 procent geweest.

De minister maakt vandaag ook bekend dat ze akkoord gaat met het verbeterplan van de Spoorwegen. Eerder liet ze weten de voorstellen die de kwaliteit moeten verhogen onvoldoende te vinden. De NS wil de vertragingen aanpakken met betere afstemming tussen de bedrijfsonderdelen, door het aantal kapotte treinstellen te reduceren en door snel meer personeel beschikbaar te hebben. De NS mikt niet alleen op een wervingscampagne, maar wil ook de opleidingen van machinisten en conducteurs inkorten zodat ze sneller de trein op kunnen. Het prestatiecontract schrijft ook voor dat de Spoorwegen een verbeterplan moeten maken als de punctualiteitscijfers meer dan 3 procent achterblijven bij de norm. Met de nieuwe norm zal dat niet snel meer nodig zijn.