Ook Amsterdam krijgt WebSuper

Nederlanders lijken, in tegenstelling tot het buitenland, wel warm te lopen voor supermarktinkopen op internet. 'Websuper' Maxfood begint deze week met het gratis bezorgen van de boodschappen in Amsterdam.

Eerder kregen Den Haag, Utrecht, Leiden en Haarlem al een websuper. Volgens Maxfood is de omzet van het bedrijf in amper een jaar tijd verdrievoudigd. Het bedrijf, dat een half jaar actief is, denkt eind volgend jaar al winstgevend te kunnen zijn. Onderzocht wordt of de internetwinkel ook bezorgdiensten kan starten in Rotterdam, Tilburg en Breda.
Maxfoodmarket lijkt daarmee de concurrentiestrijd aan te gaan met Albert Heijn. 's Lands grootste supermarktketen maakte vorige week bekend in onder meer Leeuwarden, Zwolle, Arnhem en Maastricht te gaan stoppen met de internetservice. Ook Albert Heijn gaat zich eerst toeleggen op thuisbezorging in de Randstad en in Noord-Brabant.

In tegenstelling tot Albert Heijn bezorgt Maxfoodmarket, dat niet over winkelpanden beschikt, de boodschappen gratis thuis. AH brengt minimaal 6 gulden bezorgkosten in rekening. In de Verenigde Staten, de bakermat van internet, is kopen van levensmiddelen op het internet niet aangeslagen. Websuper Webvan werd daar onlangs failliet verklaard.

Maxfoodmarket mikt vooral op de drukke randstedeling die weinig tijd of zin heeft boodschappen te doen. Veel boodschappen worden volgens directeur D. Groot vanaf de werkplek via de bedrijfscomputer besteld. ,,Bedrijven vinden dat niet erg. Sterker nog, zij moedigen dit aan. Mensen werken op deze manier sneller een uurtje over, omdat de boodschappen toch al zijn gedaan. We zijn al door een aantal bedrijven benaderd om deze service aan de werknemers aan te bieden.''

Via de webwinkel zijn ongeveer 4500 artikelen online te bestellen. De prijzen zijn vergelijkbaar met de prijzen in normale supermarkten. Met de bereikbaarheid van de binnensteden zegt Groot weinig problemen te hebben. De computers houden bij wat klanten bestellen en doen eventueel suggesties voor de inhoud van het virtuele winkelwagentje. "Het is namelijk handig dat als een klant macaroni bestelt, de computer even vraagt of er ook gehakt bij moet", meent Groot.