Kilometervergoeding moet naar 75 cent

Smookey had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De Hout- en Bouwbond CNV wil dat de belastingvrije kilometervergoeding wordt verhoogd tot 75 cent. Momenteel mag een werkgever maximaal 60 cent per zakelijk gereden kilometer onbelast vergoeden, maar dat is volgens de bond ver beneden de werkelijke kosten die de werknemer maakt.

De bond wordt daarin gesterkt door een onafhankelijke berekening van de ANWB. Daaruit blijkt dat een Opel Astra met benzinemotor ongeveer 75 cent per kilometer kost. Een diesel kost ongeveer 70 cent per kilometer. Voor vergelijkbare auto's liggen die kosten rond hetzelfde niveau. Daarbij wordt uitgegaan van normaal gebruik, waarbij in vier jaar in totaal 80.000 kilometer wordt verreden.

Om uit te komen op een netto vergoeding van 75 cent, moet de werkgever momenteel zo'n 90 cent bruto per kilometer vergoeden voor de benzine-auto. Voor de dieselversie moet hij bruto 80 cent uitbetalen om op een netto bedrag van 70 cent uit te komen. Maar volgens vice-voorzitter Gijs Wildeman van de bond zijn de werkgevers daar in het algemeen niet toe bereid.

De vakbond vindt dat de werknemer op die manier het kind van de rekening wordt en opdraait voor een deel van de autokosten die hij voor zijn baas maakt. Als het kabinet niet ingaat op het pleidooi de belastingvrije vergoeding tot 75 cent te verhogen, wil de bond op een andere manier voor compensatie zorgen, bijvoorbeeld via een hogere looneis.