'Reclame op achterruit gaat ook Nederland veroveren'

De metershoge reclameborden langs de Franse snelwegen hebben hun langste tijd gehad. Sinds enkele maanden wordt het verkeer in Frankrijk overspoeld door gewone personenauto's met reclame op de achterruit. Het nieuwe publicitaire concept komt van de jonge start-up Originalcom uit Straatsburg en wordt volgende maand ook in Nederland geïntroduceerd.

Waar andere startende bedrijven momenteel moeilijke tijden doormaken, gaat het Originalcom voor de wind. Grote ondernemingen, zoals bankgigant BNP-Paribas, spoorwegmaatschappij SNCF, supermarktketen Intermarché, France Telecom en de populaire radiozender Europe 2, hebben zich inmiddels als klant aangemeld. Niet rechtstreeks, maar via het internet.

"En daar zit nou net het succes van onze formule", zegt directeur Emmanuel Sonntag (29), ooit een verdienstelijk beroepswielrenner. "Wij halen de klanten via het web binnen, maar dat geldt ook voor onze 'levende' reclamezuilen. Geen groot en kostbaar administratief systeem, maar een kort en helder e-mailformulier volstaat als inschrijving voor een automobilist die voor ons reclame wil maken."

Om de hoogte van de vergoeding te bepalen, dient de betrokken automobilist wel een profielschets in te vullen. Woonplaats, rijgedrag (hoeveel kilometers binnen en buiten bebouwde kom), merk, kleur en staat van auto, stalling overdag en 's nachts (bijvoorbeeld in de buurt van een winkelcentrum), zelfs het aantal ongelukken in de afgelopen drie jaar wil men weten.

Sonntag: "Dat is van belang voor de keuze van de reclame. Europe 2 hoort bij jonge automobilisten in relatief goedkope auto's, die niet per se in onberispelijke staat hoeven te verkeren. BNP-Paribas vraagt daarentegen een degelijke familiewagen, zoals Opel, Volkswagen of een Peugeot 306."

Aan de hand van de profielschets wordt via een vast rekenmodel de hoogte van de vergoeding berekend. Volgens Sonntag kan de reclamemakende automobilist in ieder geval rekenen op ƒ140 per maand. "Dat is gemiddeld anderhalve benzinetank. Voor met name studenten en werkende jongeren is dat mooi meegenomen."

De jonge Elzasser zegt zelf enigszins verbaasd te zijn over het succes van zijn onderneming. "Hoewel we nauwelijks kosten maken, hadden we toch een klein beginkapitaal nodig voor de huur van een pand, computers en dergelijke. Aan financiers hadden we echter geen gebrek. Kennelijk zagen ze in dat wij, in tegenstelling tot de meeste andere start-ups, vrijwel onmiddellijk winst konden draaien. Dat spreekt aan."

Originalcom werd een jaar geleden opgericht en telde drie werknemers (onder wie Sonntag). Op dit moment werken er twaalf mensen in Straatsburg en het recent geopende filiaal in Nantes. Alleen al in de Elzas rijden momenteel zo'n 12.000 auto's met reclame op de achterruit. Onlangs tekende Sonntag een contract met vertegenwoordigers in België en Spanje. Eerder werden filialen geopend in Denemarken en Dubai. Volgende maand zijn Nederland en Luxemburg aan de beurt.

Thierry Laborde, regionaal directeur van BNP-Paribas in de Elzas, heeft momenteel honderd auto's rijden met een reclameslogan van zijn bank op de achterruit. "Wij hadden een budget van ƒ35.000 voor een maand publiciteit. Dat geld hadden we normaal gesproken besteed aan reclameborden. Maar de impact van reclame op bewegende objecten is vele malen groter. Daarom hebben we voor het concept van Originalcom gekozen."

Frankrijks grootste bank is dus omgerekend ƒ350 per auto kwijt. Daarvan gaat ruwweg ƒ150 naar de automobilist, waardoor de resterende ƒ200 in de kas van Originalcom vloeit.

"Daar gaan onze kosten natuurlijk nog vanaf en de speciaal door ons ontwikkelde folie voor de achterruit, waar we patent op hebben gekregen. Volgens de veiligheidsvoorschriften is die van binnenuit volledig transparant, maar van buiten wordt de reclame perfect weergegeven", zegt Sonntag met enige trots. De Franse start-up Originalcom begint volgende maand ook in Nederland met reclame op de achterruit van auto's.