Consumptie vleesvervangers stijgt explosief

Nederlanders storten zich massaal op vleesvervangers. Vorig jaar gaven ze samen ruim 65 miljoen gulden uit aan alternatieven voor vlees. Dat is een stijging van 25 procent vergeleken met 1999. De verwachting is dat consumenten dit jaar ruim 100 miljoen gulden besteden aan vegetarische producten. De groei wordt niet veroorzaakt door angst voor BSE en andere veeziekten, menen betrokkenen.

Dat betekent volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) niet dat de Nederlander massaal vegetariër wordt. 'Ze vervangen wel één of twee keer per week het vlees bij de avondmaaltijd voor een vegetarische burger, worst of Quorn.'

Ruim 70 procent van alle vleesvervangers wordt door de consument bij Albert Heijn gekocht. 'Wij hebben ze dan ook sinds 1986 in het schap liggen. De consument is er mee vertrouwd geraakt', zegt een woordvoerster van Albert Heijn. De verkopen zijn volgens haar altijd redelijk gegaan, maar de laatste tijd zijn de producten een ware hit.

De oorzaak van de explosieve groei, wordt volgens Albert Heijn en het CBL niet veroorzaakt door ziekten als BSE, varkenspest of mond- en klauwzeer. 'Dan zouden Nederlanders het vlees helemaal laten staan en de verkopen daarvan dalen niet of nauwelijks', zegt De Jong.

Een woordvoerder van Planet Green dat vegetarische producten onder diezelfde naam op de Nederlandse markt brengt, denkt wel dat het steeds weer uitbreken van nieuwe veeziekten de verkoop van vegetarische producten opstuwt. 'Consumenten worden zich ervan bewust dat vlees niet altijd gezond is. Ze willen zo nu en dan een gezond alternatief op hun bord.'