Boekenwurmen

Allochtone leerlingen in het voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs (vmbo) lezen meer dan hun autochtone klasgenoten. Vooral Marokkaanse meisjes vallen in positieve zin op. Dat blijkt uit een kleinschalig onderzoek dat student Anouk Endert heeft gedaan op vier scholen in Amsterdam, Utrecht, Tilburg en Edam.

Zij ondervroeg, in opdracht van Stichting Lezen, 326 scholieren. Meer dan de helft van hen, 183, had een buitenlandse achtergrond. Meisjes lezen over het algemeen al veel meer boeken dan jongens, maar de Marokkaanse meiden zijn, zo blijkt uit het onderzoek, echte boekenverslindsters.

Na de brugklas neemt het lezen, van met name jeugdboeken, af. Het neemt in het examenjaar echter weer explosief toe. Dat komt vooral vanwege de verplichte boekenlijst.

Scholieren met een Turkse, Marokkaanse of Surinaamse achtergrond gaven aan vaker de krant te lezen dan de Nederlandse leerlingen. Vooral de voorpagina, het regionale nieuws en het sportkatern zijn populair. Bij oudere leerlingen neemt de leestijd van kranten toe, zo komt ook uit het onderzoek naar voren.

Tot de tijdschriften voelt de jeugd met een buitenlandse achtergrond zich minder aangetrokken dan de Nederlandse. Break Out! en de Hitkrant worden vooral door de Nederlandse meiden gelezen.

Uit een ander onderzoek in opdracht van de Stichting Lezen blijkt dat allochtonen in de laatste klassen van de basisschool minder worden voorgelezen dan de Nederlandse scholieren. Vijftien procent van hen zegt dat dat komt omdat hun ouders niet goed Nederlands spreken. De meesten geven aan dat ze niet worden voorgelezen omdat ze zelf kunnen lezen. Zich laten voorlezen zien ze als iets passiefs. Pas als ze zelf lezen, hebben ze het idee dat ze iets leren.

Het is niet zo dat de allochtonen naar het boek grijpen omdat ze op andere manieren geen toegang hebben tot informatie. Het internetgebruik ligt bij autochtonen en allochtonen op hetzelfde niveau. Tweederde van de vmbo'ers zegt wel eens te internetten.