Hyves maakt slim, Twitter maakt dom
Een Schotse psychologe heeft een gewaagde uitspraak gedaan. De vrouw heeft onderzocht dat Facebook haar gebruikers intelligenter maakt. Twitteraars worden echter steeds dommer.
Volgens psychologe Tracy Alloway van de Universiteit van Sterling komt dit door het gebruik van het zogeheten 'werkgeheugen'. Dit is verantwoordelijk voor de tijdelijke opslag en het gebruik van informatie. Alloway heeft vervolgens onderzocht hoe veel invloed het gebruik van interactieve internetsites heeft op dit deel van de hersenen. Ze heeft geconcludeerd dat Facebook zorgt voor uitbreiding van het werkgeheugen en de bevordering van intelligentie. Youtube en Twitter veroorzaken juist het tegenovergestelde.
De psychologe vergeleek voor haar onderzoek de uitdaging die bepaalde sites vormen voor de gebruiker. Voor sociale netwerksites als bijvoorbeeld Facebook of vooruit, Hyves, moet de gebruiker met al zijn vrienden in contact blijven en zich mengen in discussies. Volgens Alloway heeft dit hetzelfde positieve effect op het geheugen als het spelen van games of het oplossen van Sudoku puzzels.
Twitter en YouTube zorgen echter voor eenzijdige communicatie. Je leest een bericht of kijkt een videootje, en reageren is niet strikt noodzakelijk. Deze platforms verzwakken volgens de psychologe dan ook het geheugen.
De Duitse mediapsycholoog Jo Groebel kan zich absoluut niet vinden in de bevindingen van zijn collega. De directeur van het Duitse Digitale Instituut beweert zelfs het tegenovergestelde. "Ik zie Twitter juist als een wijsmakend medium omdat het zo te noemen mensen dwingt om zich nauwkeurig uit te drukken. Dit maakt het op zijn beurt een intellectuele oefening", aldus Groebel.