Blik

DeTulp050 stuurde de volgende column in:

Sinds een paar weken word ik bij zowat elk reclameblok op de radio gewezen op het feit dat blik bij het gewone afval gegooid kan worden. Dus dat ik blikjes (lege blikjes waar bonen in zaten of lege blikjes frisdrank) gewoon in de vuilnisbak kan gooien. De campagne heet, heel simpel, Blik, bij het gewone afval!. Fantastisch. Niet alleen hebben ze een flink bedrag uitgegeven aan een of andere nitwit in een Amsterdams grachtengordelpand die de briljante slogan: Blik, bij het gewone afval heeft bedacht, ook hebben ze heel wat uren brainstorm uitbesteed om een hele website, inclusief hip logo, te lanceren. Blik moet bij het gewone afval. Leeg blikje? Gewoon de vuilnisbak open, erin werpen en als de vuilniszak vol is, wegbrengen of aan de weg zetten (als de tijd er rijp voor is).

Ik ben echt heel erg blij met deze campagne van de Stichting Kringloop Blik. Tot een aantal jaren geleden bewaarde ik namelijk alles wat van blik is gemaakt. Mijn tuin was een blikoase, de garage puilde uit en zelfs op mijn werk probeerde ik een deel van mijn blikbult te stallen. Een onhoudbare situatie, dus heb ik een tijdje nagedacht over wat ik met mijn blik moest. Ik heb het een tijdje bij het Oud Papier gedaan, maar de bleek volgens de vriendelijke meneer van de milieupolitie niet de bedoeling. Een paar maanden geleden heb ik geprobeerd alle blikjes in de glasbak te gooien, maar met name de grotere blikken pasten helaas niet in de opening van de glasbak. In de GFT-bak mocht ook al niet, de statiegeldmachine bij de Albert Heijn accepteerde mijn blikjes niet, "Batterijen in de Batterijenbak" wilde mijn blikjes ook niet hebben en het inzamelpunt voor plastic gunde me ook al geen blik waardig. lk had er slapeloze nachten van, tot de Stichting Kringloop Blik me de ogen opende! Ik moest het blik gewoon in de vuilnisbak gooien! Gewoon, in de vuilnisbak!

Ik ben dan ook erg blij dat we via allerlei subsidies nu de ogen geopend krijgen over wat we met ons blik moeten! Ik denk dat niemand dit namelijk voor mogelijk had gehouden. Schroom dus niet meer en gooi je blik bij je afval!

Ik ga morgen het ministerie bellen met nog een paar suggesties voor nieuwe campagnes. Ik denk hierbij aan: "Regen? Gewoon laten vallen!", "Wel je veters strikken, anders struikel je!" of "Gepoept? Wel even doortrekken!" Ik denk hierbij aan een miljoentje of twee per campagne; ik begin alvast aan een logootje.