Far Cry 5 Arcade
Vorige week kon je onze preview van Far Cry 5 over de singleplayer lezen. Ubisoft liet ons nog een vrij onbesproken modus zien. De map-editor is terug onder de naam Far Cry 5 Arcade. Dit 'arcade' mag je vrij letterlijk nemen, want dit keer is het verweven als arcadekast in het spel. In veel bars, lounges of andere gebouwen vind je zo'n arcadekast, waarop je kunt inloggen om een heel andere soort content te spelen.
In Far Cry 5 Arcade zijn er PvE- en PvP-missies te maken, te vinden en te spelen. De map-editor zelf konden we niet uitproberen in de arcadekast, in deze build was alles nog niet compleet af. Wel liet producer Dan Hay weten dat niet alleen objecten en textures uit Far Cry te gebruiken zijn, maar ook assets uit Watch Dogs en Assassin's Creed. Naast de studio van Far Cry 5 zelf zullen de andere studio's ook content maken voor de arcade-modus. Er zullen waarschijnlijk best wat mensen zijn die aan de gang willen met de map-editor. Ook zij kunnen hun creaties delen met andere Far Cry 5-spelers.
Ik had de map-editor wel eens willen uitproberen om te zien of het gebruikersvriendelijk is, maar het blijft bij het spelen van twee creaties en de PvP-modus. Het eerste level is surrealistisch gemaakt. Het heet upside down, en ik moet het aangegeven einde bereiken. Ik start zonder wapens in een huis waar alles of op het plafond staat, of in ieder geval anders dan normaal. Al snel vind ik een schep en kan ik een paar houten planken slopen om daarachter een doorgang te vinden. Ik zie onderweg allerlei klokken, er hangt een sfeertje van Alice in Wonderland wanneer ik dieper in het gat kruip. Verderop moet ik wat platformpuzzelen om verder te komen en kom ik vage geiten tegen. Ondanks dat er geen vijanden zijn is het toch een creatief stukje leveldesign.
De tweede missie is meer recht toe, recht aan. Ik start in een militaire basis en ik krijg de opdracht een officier te doden. Tussen allerlei containers door, trapjes op en af kom ik allerlei tegenstanders tegen die me maar al te graag beschieten. Gelukkig heb ik virtueel ook geen problemen om slachtoffers te maken, dus uiteindelijk ga ik glijdend aan een koord naar het dak van het gebouw waar de hoge pief zichzelf heeft opgesloten. Daarna ga ik via het dak naar binnen, kan ik de officier doden, en dan rest alleen nog het ontsnappen. Beide PvE-levels zijn niet gillend moeilijk, maar wel een leuke indicatie van wat je mag verwachten in diversiteit. PvP-levels spelen zich af op een kleinere map dan het daadwerkelijke spel, want ja, je wil geen half uur lopen om slachtoffers te maken. Voor de rest is het chaos, zoals het hoort.
Far Cry 5 Arcade is een extra modus zoals Dan Hay het noemt. De focus ligt op de singleplayer en co-op van Far Cry 5. Omdat een level-editor zoals uit eerdere delen een grote wens van veel spelers was, hebben de makers daar gehoor aan gegeven. Dit keer is het geen apart menu-item, maar spring je door middel van een arcadekast in het spel in de wereld van allerlei extra content. Daar zit een ranking-systeem aan, zodat je na het spelen een level op waarde kunt schatten voor eventueel volgende spelers. Met resources uit meerder Ubisoft-games ben ik benieuwd wat voor creatieve dingen we allemaal mogen verwachten van de community.