Laatste BB-uitzending feiten

De verkiezing van Bart tot winnaar van het TV-programma Big Brother is door 4,2 miljoen mensen bekeken en is daarmee het best bekeken TV-moment van 1999. Dat heeft het NOS Kijk- en Luisteronderzoek uitgewezen. Gemiddeld werden de laatste uren van Bart, Ruud en Willem in het Big-Brotherhuis door zo'n 3.545.0000 mensen gezien. Dat komt neer op een kwart van de Nederlandse bevolking. Van de mensen die hun tv hadden aanstaan, had 57 procent afgestemd op het programma.
Gemiddeld kluisterde de late uitzending van het programma op de donderdag de afgelopen weken 1.650.000 mensen aan de buis. De dagelijkse uitzending aan het begin van de avond werden gemiddeld door 1.370.000 mensen bekeken.

Het bellen voor de winnaar heeft gisteravond overigens een verstopping op het telefoonnet tot gevolg gehad. De centrale in Hilversum waar de bellers hun keuze voor de winnaar van 250.000 gulden konden doorgeven, bleek met 100.000 lijnen over een te kleine capaciteit te beschikken. Vooral vanuit Limburg en Brabant werd veel gebeld, zo verklaarde een woordvoerder van KPN. In die provincies kregen een hoop abonnees geen kiestoon meer, een bewijs dat de centrales in de wijk al overbezet waren. Over het alarmnummer 112 heeft KPN geen klachten ontvangen. "Dat is een voorrangsnummer en heeft binnen het net een speciale route." KPN vergeleek de situatie met filevorming op de autosnelwegen. "Het net is niet ontworpen om enkele miljoenen telefoontjes tegelijk te ontvangen." De zegsman verwacht tijdens de millenniumnacht soortgelijke problemen als velen via de telefoon elkaar een gelukkig nieuwjaar wensen.

In totaal is er 3,8 miljoen gebeld met de uiteindelijke precieze uitslag:
Bart 47,8%
Ruud 43,4%
Willem 8,8%

Een snelle rekening leert dus dat er dik 1,8 miljoen keer op Bart is gestemd, voor een even aantal guldens in het laatje van Veronica. Volgens Paul Römer van BB was de 20 miljoen opbrengst die van de week werd genoemd door verschillende media, iets teveel van het goede, maar er komt zelfs nog wel wat bij! De verkoop aan het buitenland, de bijna 4 miljoen piek voor het bellen en de opbrengsten uit sluikreclame waren namelijk niet bij die 20 miljoen gerekend!
Submitter:  Bron: <a href="http://www.medianed.com" target="ned">Medianed</a>