Iets minder treinen door rood
Het aantal treinen dat door een rood sein reed is vorig jaar iets afgenomen. In 2013 reden 170 treinen door rood, schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) maandag aan de Tweede Kamer. Een jaar eerder waren dat er 173.
Het aantal gevaarlijke situaties door gemiste rode seinen is met ruim een derde afgenomen. In 21 gevallen was sprake van 'een potentieel ernstig risico', blijkt uit een analyse van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Een jaar eerder waren dat er 32 en in 2008 nog 68.
Als een trein door rood rijdt komt dat meestal doordat de machinist de procedures niet goed opvolgt, geen rood sein verwacht, het sein niet goed kan zien of afgeleid wordt. Een andere oorzaak is een technisch probleem, zoals een glad spoor.
De staatssecretaris noemt de aanpak om het aantal treinen dat door rood rijdt te verminderen succesvol. Volgens haar moet er echter meer gebeuren om het aantal nog verder terug te dringen.
Een van de maatregelen is een systeem dat de NS in treinen wil bouwen dat een machinist waarschuwt als hij te snel op een rood sein afrijdt. De vervoerder wil eind volgend jaar alle treinen met dat systeem hebben uitgerust.