Huurwoning kwijt na spooktelefoontje
Jammer maar helaas niets aan te doen, zo oordeelt woningcorporatie Wooncom uit het Drentse Barger-Compascuum, in het geval van een echtpaar dat een aan hen toegewezen seniorenwoning is misgelopen. De 63-jarige Gerrit Schonewille en zijn 54-jarige vrouw Boukje hadden na vier jaar wachten recht op de woning. Ze moesten alleen nog het huurcontract tekenen.
Tot grote verbazing van het echtpaar viel afgelopen week, één dag nadat ze de brief met het voorlopige huurcontract ontvingen (dat dus nog bekrachtigd moest worden), wederom een brief op de mat. Nu dat ze de woning geweigerd zouden hebben en dat die aan een ander was toegewezen. Iemand bleek onder hun naam Wooncom te hebben gebeld dat ze de woning weigerden. En wooncom wees de woning daarop toe aan de nummer twee op de lijst.
Opmerkelijk is dat deze 'spookbeller' moet hebben geweten dat de Schonewilles de woning toegewezen hadden gekregen én toevallig zelf ook nog belang had bij het huisje. ''Het was geen geheim dat wij de woning hadden gekregen. Dat wist iedereen hier in het dorp, de nummers twee en drie op de lijst dus ook,'' aldus Gerrit.
De telefoniste van Wooncom, die het mysterieuze telefoontje aannam, heeft volgens Schonewille geen inschrijfnummer van de beller gevraagd. ''Tot nu toe is dat niet de regel, zeggen ze. Ze gaan dat nu veranderen. Maar ja, voor mij is dat te laat''.
Extra zuur is dat de Schonewilles hun eigen woning, wegens gezondheidsproblemen, inmiddels al hebben verkocht. Op 12 november moeten ze er uit. Van Wooncom hebben ze als alternatief een flatwoning in Emmen aangeboden gekregen. Een op vijf hoog gelegen woning in een ander dorp is niet echt een alternatief voor een stel waarvan de vrouw slecht ter been is en de man deels gehandicapt, zo oordeelt het echtpaar verbolgen.