'Prijzenoorlog supers nog lang niet voorbij'

Albert Heijn De prijzenoorlog die tussen de supermarkten woedt, is voorlopig nog niet voorbij, aldus Albert Heijn. "Wie dacht dat de rust was wedergekeerd, had dat verkeerd gedacht. Nieuwe prijsverlagingen zijn in de nabije toekomst niet uit te sluiten"", zo laat directeur commercie S. van der Laan vandaag weten.

Met ingang van komende maandag zal Albert Heijn een nieuwe fase ingaan in de prijzenoorlog. Hierbij wordt het gehele kaasassortiment, dat voor vijf procent van de omzet zorgt, met ongeveer twaalf procent in prijs verlaagd. De Konmar volgt. Laatstgenoemde bestempelt zichzelf als één van de goedkoopste supermarkten van Nederland.

Terwijl steeds meer kleinere buurtsupers het loodje leggen, boekt Albert Heijn meer omzet sinds de prijzenoorlog. Van der Laan: "Doordat nu meer mensen naar onze winkel komen, hebben we ook meer van de producten verkocht die niet goedkoper zijn geworden. Per saldo is de omzet gegroeid."
_
De prijzenoorlog zoals deze tot nu toe is verlopen:

ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten.
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug.
ronde 7: Albert Heijn komt met een goedkoop zuivelassortiment op de markt.
ronde 8: Diverse supermarkten verlagen de prijzen van vijfhonderd artikelen.