Buurtsupers verdwijnen door prijzenslag

Momenteel denkt één op de vijf winkeliers dat de continuïteit van het bedrijf binnen een half jaar gevaar zal lopen. 31 procent verwacht dat dit binnen één jaar zal gebeuren. Dit is, in vergelijking met een onderzoek van vier maanden geleden, een toename van negen procentpunt.
Wanneer de verwachtingen overeen zullen komen met de werkelijkheid, dan telt Nederland binnen één jaar zeshonderd buurtsupers minder. Voor dertig procent van de kleine zelfstandigen zou de prijzenoorlog geen negatieve effecten hebben.
_
De prijzenoorlog zoals deze tot nu toe is verlopen:
ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door opnieuw vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug
ronde 7: Albert Heijn komt met een goedkoop zuivelassortiment op de markt.
ronde 8: Diverse supermarkten verlagen de prijzen van vijfhonderd artikelen.
Okee is wel een ander soort supermakt ,maar is er toch ook 1?
Trouwens ze kunne allemaal wel zegge dat ze de goedkoopste zijn en de artikelen aangeven wat in prijs is verlaagd ,maar zien jullie dan niet dat ze waar ze niks bij hebben gezet dat die weer een paar eurocentjes omhoog zijn gegaan ?
Je word besodemieterd waar je bij staat hoor.
Een voorbeeldje :
Het product koffie van bekend merk is goedkoper geworden en staat er heel duidelijk bij met een schapkaartje om de mensen het te laten kopen en ligt vaak op ooghoogte.
Een ander koffie merk meestal een b of c merk (eigen huismerk kan ook ) ligt meestal onderaan in de vakken en is stiekum paar eurocentjes omhoog gegaan.
Dus laat je niet misleiden door al die reclame's ,ze zeggen toch allemaal de goedkoopste te zijn maar dat verschilt toch weer van week tot week en ligt ook aan de aanbiedingendus niemand kan zeggen dat ie het goedkoopst is ,dan moeten ze eerst maar eens bewijzen laten zien en z'on bewijs kan een week later dus alweer anders zijn.
Kijk in de winkels ook naar de onderste vakken en laat je niet snel verleiden.
Dus veel supermarkten lijken goedkoper omdat ze merkartikelen goedkoper hebben gemaakt en overal posters en schapkaartjes bij hebben gezet ,maar ze zeggen dus niks van die andere artikelen die dus omhoog zijn gegaan ,dus zoveel goedkoper ben je bij geen enkele supermarkt uit.
[ Dit bericht is gewijzigd door bianca1978 ]
De sterksten/grootsten overleven en de rest.... Jammer dan. Life's a bitch foto
Opgerot met die nepwinkels, platwalsen en een grote Dirk of Lidl neerzetten! foto
Dat betekent dus verschraling van het assortiment, minder kassieres dus langer wachten bij de kassa, vlees voortaan verpakt aangeleverd in plaats van een eigen slager in de supermarkt, geen bedieningsafdelingen meer, zoveel mogelijk in dozen presenteren, en er worden geen investeringen meer gedaan. ALLES om kosten te besparen. Maar ja het moet wel.
We krijgen straks dezelfde toestanden als in duitsland waar alleen nog maar prijsvechters zijn met weinig service en een klein assortiment.
Dus ik denk niet dat we er blij mee moeten zijn. En wat Bianca1978 zegt klopt ook niet. De C merken die altijd onderin lagen daar werd al nooit wat op verdiend !! en nu dus ook niet meer op de A merken. Op alle artikelen die de laatste weken in prijs zijn verlaagd zit nu helemaal geen marge (brutowinst) meer op, deze worden allemaal onder de kostprijs verkocht.
Een voorbeeld dat ik uit mijn hoofd weet; op de senseo crema zat toen het net nieuw was nog 18% marge nu is het -12%. Dus het is te hopen dat deze prijzenoorlog snel voorbij is en de supermarkten weer wat gaan verdienen.
Ik weet niet in welk jaar jij leeft, maar als je onze inkoopprijzen ziet dan piep je wel anders.
"Dus veel supermarkten lijken goedkoper omdat ze merkartikelen goedkoper hebben gemaakt en overal posters en schapkaartjes bij hebben gezet ,maar ze zeggen dus niks van die andere artikelen die dus omhoog zijn gegaan ,dus zoveel goedkoper ben je bij geen enkele supermarkt uit."
Ook dit is bij ons (C1000) niet het geval.
"De euro is door de supermarkten misbruikt om de prijzen flink omhoog te gooien. Nu gaat er van die verhoging weer iets af en gaan ze ineens falliet?"
Denk je nou echt dat de supermarkten meer verdienen, het zijn eerder de schakels die daarvoor zitten. Deze schakels hebben de inkoopprijzen verhoogd, waardoor supermarkten ook hun prijzen verhogen. En dan erbij, het valt ook best wel mee met al die verhogingen. En ik kan het weten, want ik zie het in mijn eigen winkel.
Natuurlijk zou het in een andere organisatie anders kunnen zijn, maar alle supermartken worden tegenwoordig over een kam geschoren.En ik zie ook wat mijn ondernemer aan het eind van de streep overhoud, en dat is drastisch minder dan voorheen.
En let ook op dat supermartken dus minder gaan/kunnen investeren, wat dus ook invloed heeft op o.a. de bouwbedrijven enz.
[ Dit bericht is gewijzigd door Fuug ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken