Buurtsupers verdwijnen door prijzenslag
Momenteel denkt één op de vijf winkeliers dat de continuïteit van het bedrijf binnen een half jaar gevaar zal lopen. 31 procent verwacht dat dit binnen één jaar zal gebeuren. Dit is, in vergelijking met een onderzoek van vier maanden geleden, een toename van negen procentpunt.
Wanneer de verwachtingen overeen zullen komen met de werkelijkheid, dan telt Nederland binnen één jaar zeshonderd buurtsupers minder. Voor dertig procent van de kleine zelfstandigen zou de prijzenoorlog geen negatieve effecten hebben.
_
De prijzenoorlog zoals deze tot nu toe is verlopen:
ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door opnieuw vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug
ronde 7: Albert Heijn komt met een goedkoop zuivelassortiment op de markt.
ronde 8: Diverse supermarkten verlagen de prijzen van vijfhonderd artikelen.