Weekdeals (728x90)

'Hypotheekrenteaftrek is krankzinnig'

Economie • Geschreven door Peter (pberends) op 19-03-2010 @ 18:56
print 

Econoom Bas Jacobs (Erasmus Universiteit Rotterdam) heeft furieus gereageerd op uitspraken van minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA). De minister gaf deze week aan dat sleutelen aan de hypotheekrenteaftrek wat hem betreft taboe is, mede omdat het een lastenverzwaring zou zijn.

"Ik word doodmoe van dit soort geleuter van politici", aldus Jacobs vandaag in De Kijker Aan Zet (RTL Z). "Er is een enorme opgave in de overheidsfinanciën van bijna 30 miljard euro. Dan schiet het helemaal niet op als politici om de haverklap zeggen dat ze bepaalde maatregelen niet willen. Uiteindelijk zal er dan niets gebeuren."

De hoogleraar overheidsfinanciën maakt zich kwaad over het feit dat er veel geld rondgepompt wordt op de koopwoningenmarkt.

Jacobs: "Per jaar kost de fiscale behandeling van woningen netto ongeveer 15 miljard euro. Dan gaat het niet alleen om de hypotheekrenteaftrek, maar ook de gemiste belastinginkomsten omdat sparen in het eigen huis niet belast is, minus de overdrachtsbelasting en de fiscale bijtelling van het eigen huis. Ik vind het belachelijk dat wij een staatssubsidie hebben op eigen woningbezit."

De econoom beweert tevens dat de hypotheekrenteaftrek het eigen woningbezit niet bevordert en dat andere belastingen kunstmatig hoog zijn om de hypotheekrenteaftrek te kunnen financieren. Ook zou de aftrek vooral terecht komen bij hoge inkomens.

"Het is echt van de zotte dat één van de meest krankzinnige maatregelen van ons belastingsysteem nu als politiek taboe wordt voorzien door de minister van Financiën", aldus een boze Jacobs. Mede door de hypotheekrenteaftrek hebben Nederlanders de hoogste hypotheekschulden ter wereld.

Bekijk hier de volledige uitzending van De Kijker Aan Zet met economen Bas Jacobs en Mathijs Bouman.


Bron: RTL Z


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

17396 views / 168 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 168 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
userIcon
Kerel heeft gewoon gelijk maar ja over een week is natuurlijk alles weer vergeten omdat iedereen oost-indisch doof is op dit onderwerp vooral in politiek Den Haag.
man superworm (Redactie Frontpage) 19-03-2010 @ 18:59 fotoboek homepage
userIcon
Eens. HRA afschaffen, uit Uruzgan weg, dan zit je al op 20 miljard. Maar dat kan weer niet - iets als de HRA zou je in tientallen jaren gradueel moeten afbouwen.
userIcon
Ja, alles leuk. Maar ik verwacht echt niet dat andere, nu kunstmatig hoog gehouden belastingen, zullen dalen wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft. Ergo: huizenbezitters worden dubbel genaaid. Nee, dan gaat het de goede kant op met het land...
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:59 schreef superworm het volgende:
Eens. HRA afschaffen, uit Uruzgan weg, dan zit je al op 20 miljard. Maar dat kan weer niet - iets als de HRA zou je in tientallen jaren gradueel moeten afbouwen.
Waarom?
Laat de boel maar eens een keer gigantisch in elkaar storten, ik lig er niet wakker van.
man pberends (Redactie Frontpage) 19-03-2010 @ 19:02 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:59 schreef RechtseRukker het volgende:
ik ben er principieel niet tegen, maar als het echt waar is dat 7% van de huizenbezitters 50% van de HRA binnenharken, dan is er wel wat mis
Zeur toch niet op deze nobele rijkensubsidie!

hij zal vast een huurhuis hebben.
userIcon
Ik vind het nog steeds grappig dat staatssubsidie goed is, zolang het de rijken maar helpt. Dan hebben we opeens geen problemen meer met een overheid die geld weggeeft, dan is het opeens taboe.

Maar gehandicapten hun schamele uitkeringkje korten, dat is natuurlijk totaal bespreekbaar, en nodig om ''gezond'' uit de crisis te komen, zoals Rutte stelt.

Het is om ziek van te worden.
userIcon
Hoeveel mensen zullen hun hypotheek niet meer kunnen betalen dan?
Hmm... HRA afschaffen? OK.. maar dan ook de huursubsidie...
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:59 schreef superworm het volgende:
Eens. HRA afschaffen, uit Uruzgan weg, dan zit je al op 20 miljard. Maar dat kan weer niet - iets als de HRA zou je in tientallen jaren gradueel moeten afbouwen.
Precies, je kan het niet in één klap doen, maar wel geleidelijk.

Maar bv. in België kan je je lening ook in mindering brengen bij de fiscus (vergelijkbaar met de HRA), en toch zijn de huizenprijzen er veel lager. Dus je moet gewoon ook meer huizen bouwen, want met meer huizen op de markt gaat de prijs vanzelf naar beneden. (Of blijft ze op dezelfde hoogte.)
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:01 schreef DrDarwin het volgende:
[..]


Waarom?
Laat de boel maar eens een keer gigantisch in elkaar storten, ik lig er niet wakker van.
Hoe naief. Als door de afschaffing van de HRA opeens scholen en ziekenhuizen dichtgaan dan krijg je daar mee te maken. HRA is een belachelijke maatregel die zo snel moet worden afgeschaft, maar dat kan niet in eens.
userIcon
Moet je eens kijken wie er allemaal kwaad worden als het wel wordt afgeschaft. Vergeet niet dat mensen die aftrek als een korting op de door hun te betalen zeer hoge belasting krijgen.
Mijns inziens moeten zowel de huur- als de koopwoningmarkt op de schop worden genomen. De belangrijkste maatregel is geleidelijk aan afschaffen van de HRA en het geleidelijk verlagen van het tarief van de hoogste belastingschijf. In de huurmarkt moet voor veel meer doorstroming worden gezorgd en moet de huurtoeslag op de schop. Dit moet weer worden gecompenseerd door het verlagen van de laagste schijf van de box1 belasting.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:59 schreef superworm het volgende:
Eens. HRA afschaffen, uit Uruzgan weg, dan zit je al op 20 miljard. Maar dat kan weer niet - iets als de HRA zou je in tientallen jaren gradueel moeten afbouwen.
Ja, geleidelijk, maar je moet een keer beginnen. Op deze manier is dit monster er nog steeds over 100 jaar. De enige die baat hebben bij de HRA zijn de vastgoedhandelaren en hypotheekverstrekkers (banken dus). En je weet dat nou dit juist de twee groepen mensen zijn die ik en ik denk de meeste andere Nederlanders het minste subsidie gun.
Belachelijke subsidie dit, alle economen zeggen dit. Maar het kost zieltjes, vandaar dat CDA en VVD het nooit af zullen schaffen.
userIcon
Ik krijg ook HRA terug van mijn betaalde belastinggeld en heb het ook nodig.

Maar ik besef heel goed dat het nutteloos is en afgeschaft moet worden.
Dan wel graag in stapjes, anders sta ik volgend jaar op straat, samen met mijn buren.
userIcon
Idd, afschaffen die flauwekul. Het is toch belachelijk dat iedere belastingbetaler meebetaalt aan het huis van de rijken? Echt dom, in alle omringende landen kennen ze dit niet.
nix afschaffen, poten er af. t is al duur zat :-P
userIcon
Och, de mensen die er het meeste voordeel bij hebben zijn ook de mensen die juist de meeste belasting betalen.

Ik zie het probleem niet.

(Laat maar lekker blijven die HRA. Voor mij prive zal het me worst zijn, maar als je die afschaft staat 20% van de woningeigenaren op straat )
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:04 schreef dscx het volgende:
Hmm... HRA afschaffen? OK.. maar dan ook de huursubsidie...
En zo ist!
userIcon
Kijk van mij mogen ze best de HRA afschaffen maar wel eerlijk. Dat wil zeggen niet "sociaal" de lasten verdelen.

Afschaffing HRA prima maar dan ook langzaam aan de huursubsidie afbouwen.

EDIT: Ik zie liever dat ze de NHG afschaffen aangezien dat juist leningen stimuleert voor mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen.
Waarom zijn mensen toch zo blind om te denken dat subsidies juist nodig zijn omdat de prijzen te hoog zijn? Inflatie in huizenprijzen komt juist door dit soort subsidie maatregelen van de overheid!
userIcon
Hoezo wel eerlijk?
Ik heb geen HRA en ook geen huursub maar mot wel lekker mee betalen aan de hut van mijn buren meteen afschaffen die zooi stelletje profiteurs
Als je huursub nodig hebt woon je in een te duur huis!
man pberends (Redactie Frontpage) 19-03-2010 @ 19:14 fotoboek no homepage
userIcon
HRA moet je idd afschaffen, maar dan geleidelijk in 30 jaar. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Verder moet een aardig deel van de HRA terugvloeien in lagere inkomensbelastingen. Uiteindelijk is de HRA een sigaar uit eigen doos.
man pberends (Redactie Frontpage) 19-03-2010 @ 19:15 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:04 schreef dscx het volgende:
Hmm... HRA afschaffen? OK.. maar dan ook de huursubsidie...
Zeker, maar dan moet er wel gezegd worden dat er in de HRA 5 keer zoveel geld omgaat. Bovendien kan men niet zeggen dat de huursubsidie vooral naar de rijken gaan.
userIcon
Wat ik krankzinnig vind, is dat je als je je hypotheek hebt afgelost, jaarlijks moet betalen voor het hebben van een EIGEN woning. Dan moeten we dat ook afschaffen. En ook maar meteen de belasting naar maximaal 50%. Want wat mensen vaak vergeten is dat de zgn rijkeren (inkomens boven de ¤50.000) ook al in verhouding een stuk meer betalen. Het enige wat gebeurt door de HRA is dat dit gedeeltelijk gecompenseerd wordt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:10 schreef totenkopf het volgende:

Dit is gewoon kapitaalvernietiging op grote schaal !!
Welk kapitaal wordt vernietigd? De huizen zijn het kapitaal, die worden niet vernietigd. En daarbij als je het geleidelijk doet of je kondigt het aan, kunnen mensen rekening gaan houden met stijgende lasten en hun uitgaven daarop aanpassen. Op deze manier creëren we tenminste een gezonde huizenmarkt (Nederlandse huizen zijn eigenlijk maar 70% van hun huidige marktprijs waard als we vergelijken met DE en BE).
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:15 schreef pberends het volgende:
[..]


Zeker, maar dan moet er wel gezegd worden dat er in de HRA 5 keer zoveel geld omgaat. Bovendien kan men niet zeggen dat de huursubsidie vooral naar de rijken gaan.
Vertel me eens waarom het verkeerd is dat er geld naar "rijken" gaat ? Dat mag toch wel een keer, aangezien de rijken al de helft van hun loon afstaan.
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:06 schreef Djeez het volgende:
Idd, afschaffen die flauwekul. Het is toch belachelijk dat iedere belastingbetaler meebetaalt aan het huis van de rijken? Echt dom, in alle omringende landen kennen ze dit niet.
In België dus wel, alleen is daar een veel groter aanbod van woningen en dus is de prijs lager. In Nederland zijn de prijzen kunstmatig opgepompt door het creëren van een schaarste aan woningen (onder meer omdat gemeenten en vastgoedhandelaars onder één hoedje spelen).

Het is ook geen toeval dat het fenomeen 'kraken' in België vrijwel nergens voorkomt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:06 schreef Djeez het volgende:
Idd, afschaffen die flauwekul. Het is toch belachelijk dat iedere belastingbetaler meebetaalt aan het huis van de rijken? Echt dom, in alle omringende landen kennen ze dit niet.
Tja en iedereen die meebetaalt aan uitkeringen, ziektekosten etc.
Dit is natuurlijk een onnozele opmerking. Ik werk hard en kan een eigen huisje betalen. De teruggave is erg fijn. Maar deze teruggave is niet alleen voor rijken meneer Djeez!
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:59 schreef superworm het volgende:
Eens. HRA afschaffen, uit Uruzgan weg, dan zit je al op 20 miljard. Maar dat kan weer niet - iets als de HRA zou je in tientallen jaren gradueel moeten afbouwen.
Alleen als ook de huursubsidie wordt afgeschaft, er flink wordt gesneden in ontwikkelingshulp en het overheidsapparaat, uitkeringen omlaag gaan en gestopt wordt met het geld verspillen aan allerlei onzinnige subsidies.
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:15 schreef pberends het volgende:
[..]


Zeker, maar dan moet er wel gezegd worden dat er in de HRA 5 keer zoveel geld omgaat. Bovendien kan men niet zeggen dat de huursubsidie vooral naar de rijken gaan.
De rijken betalen al genoeg en de armen krijgen al genoeg. Het wordt tijd dat mensen weer beloond gaan worden om te werken, en niet door hun handje op te houden.

Bovendien zijn heel veel mensen afhankelijk van de HRA. Kun je discussieren of dat wel of niet goed en hun eigen schuld is, maar het is nu eenmaal de realiteit. Als een groot deel van deze huishoudens hierdoor in de financiele problemen komt, komt dat onze economie (want koopkracht daalt enorm) echt niet ten goede.

Dan zou ik eerder zeggen, HRA (deels) afschaffen vanaf een bepaald bedrag, bijvoorbeeld 3 ton.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:16 schreef monddood het volgende:
[..]

Vertel me eens waarom het verkeerd is dat er geld naar "rijken" gaat ? Dat mag toch wel een keer, aangezien de rijken al de helft van hun loon afstaan.
Het probleem is dat door het geld heen en weer te slingeren op deze manier ook veel geld blijft hangen bij vastgoedhandelaren en banken. Hier zijn zowel de rijken als de armen niet bij gebaat.
userIcon
HRA pas afschaffen na de verkiezingen mensen
Dan is de kijker weer belazerd en de economie weer gered
man pberends (Redactie Frontpage) 19-03-2010 @ 19:22 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:16 schreef monddood het volgende:
[..]

Vertel me eens waarom het verkeerd is dat er geld naar "rijken" gaat ? Dat mag toch wel een keer, aangezien de rijken al de helft van hun loon afstaan.
Subsidies zijn normaliter bedoeld voor mensen die het wat minder hebben. Het is vrij raar dat modale mensen meebetalen aan villa's van anderen niet?

Maar verder heb je gelijk dat het hoogste tarief beter omlaag kan. Je kan bv. de HRA afschaffen en tegelijkertijd een vlaktaks invoeren.
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:10 schreef totenkopf het volgende:
Een econoom die dergelijke domme uitspraken doet moeten ze gelijk ontslaan, die heeft alle rechten om les te geven verspeeld.

In Denemarken hebben ze het ook gedaan, de HRA stopgezet, met als resultaat : tien jaar recessie !!

Moeten wij nu weer het wiel uitvinden, zijn wij nu echt zo dom ??
Of worden er bepaalde heren financieel er beter van als wij met zijn alle nog verder de recessie ingaan ??

Hoeveel gedwongen verkopen moeten er komen ??
Hoeveel mensen moeten dan ineens een (huur) woning hebben ??
Hoeveel mensen blijven er met een (al dan niet grote) restschuld zitten ??
Hoeveel banken raken hun geld kwijt omdat de gedwongen verkoop niet het resultaat oplevert wat ze gedacht hadden ??

Dit is gewoon kapitaalvernietiging op grote schaal !!


Zet de grens maar op 300.000 euro, alles daarboven op een aflopende schaal afbouwend naar nul (maximum 600.000 euro)
En alles boven de 600.000 nul aftrek.

Daarentegen moet er dan ook wat gedaan worden aan de ozb/huursubsidie/overdrachtsbelasting.
Het kan natuurlijk niet allemaal van één kant komen.
Amen!
userIcon
quote:

"Ik word doodmoe van dit soort geleuter van politici", aldus Jacobs vandaag in De Kijker Aan Zet (RTL Z). "Er is een enorme opgave in de overheidsfinanciën van bijna 30 miljard euro. Dan schiet het helemaal niet op als politici om de haverklap zeggen dat ze bepaalde maatregelen niet willen. Uiteindelijk zal er dan niets gebeuren."
He, he...hebben we het eindelijk door ?
HRA zal er op den duur toch af moeten door de EU. Sowieso zou het absoluut geen kwaad kunnen om de huizenprijs op een reeeler niveau te krijgen, maar in een tijd van crisis is het gewoon niet slim om het te doen omdat de huizenmarkt dan nog verder op slot komt te zitten.
Ik en mijn vriendin betalen de hypotheek bruto en kunnen daarvan rond komen kregen eind dit jaar toch mooi effe 9500 euro terug. (hypotheek is 310k)
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:04 schreef dscx het volgende:
Hmm... HRA afschaffen? OK.. maar dan ook de huursubsidie...
De huursubsidie bestaat allang niet meer in die vorm zoals 20 jaar geleden, daar is zeker 80% al van weg gehaalt en onder een andere noemer weer ingevoerd alleen honderden euro's minder.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:18 schreef VivaLaHollandia het volgende:
[..]

Nee, jij hebt dan gewoon te duur gekocht.


quote:

Goedkopere huurwoningen die subsidie ontvangen bestaan niet. Goedkopere woningen om te kopen wel. En daar heb jij niet voor gekozen omdat je extra dacht te kunnen profiteren. Mocht dat in de toekomst dan toch tegen blijken te vallen, dan moet je die beslissing, het feit dat je een huis hebt gekocht wat je alleen kon betalen dankzij de HRA wellicht, ook onder ogen zien en de consequenties aanvaarden. Anders had je ook moeten gaan huren aan de bodem en subsidie kunnen ontvangen.
Ehum ten eerste kon ik geen betaalbare huurwoning krijgen. Ik verdien tenslotte teveel. Je komt dan automatisch in een particuliere woning terecht waar je geen subsidie op krijgt. Subsidie krijg je alleen in woningcorperatie woningen en wanneer je beneden een bepaalt bedrag blijft.

Hier is de goedkoopste woning 800 euro in de maand en dan heb je nog niet veel meer dan een veredelde kamer.

Ten tweede heb ik alles heel ruim genomen. Ik betaal zonder HRA zo'n 700 euro in de maand en kan daar prima mee leven. Ik heb HRA niet nodig.

Ik ben er alleen op tegen om het socialisme verder door te voeren in Nederland. Het afschaffen van de HRA treft vooral de rijkeren in dit land en zij betalen al teveel. HRA afschaffen? Prima maar dan ook de huursubsidie aanpakken!

En dat er geen goedkope woningen zijn met huursubsidie is onzin!
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:04 schreef dscx het volgende:
Hmm... HRA afschaffen? OK.. maar dan ook de huursubsidie...
Net alsof dat zoveel is (ik heb niet echt een hoog salaris, dus ik ben echt blij dát ik iets aan huursubsidie krijg)

[ Bericht gewijzigd door felicita36 op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:32 ]
50  van 168 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden