Carnavalsgrap Auschwitz valt verkeerd

Opmerkelijk • Geschreven door Rob (R@b) op 16-02-2006 @ 12:32
print 
Carnavalsvereniging De Meerkoetelaars uit Wieringermeer heeft tot ontzetting van veel bewoners een grap uitgehaald, waarbij een verwijzing wordt gelegd met concentratiekamp Auschwitz. In een gratis huis-aan-huiskrant van de vereniging was een grappig bedoelde foto van de poort van scholengemeenschap Wiringherlant afgedrukt.

Op de bewerkte foto is boven de schoolpoort de tekst 'Huiswerk maakt vrij' gezet; een duidelijke verwijzing naar de tekst boven de poort van concentratiekamp Auschwitz: 'Arbeit macht frei'. De tekst onder de foto maakt het er niet beter op: 'Voor de ingang van RSG Wiringherlant staat sinds kort een hek. Dat is beter voor de concentratie'.

De rector van de school noemt het een smakeloze grap: ''Het is niet alleen voor ons kwetsend, maar ook voor de mensen die de holocaust hebben overleefd. Zulke grappen maak je niet.'' Ook de burgemeester noemt de grap te triest voor woorden. Het is jammer dat zo'n leuke club zo een foute grap heeft gemaakt, aldus de burgervader.

De voorzitter van De Meerkoetelaars zegt dat de grap door een 'carnavaleske bril' moet worden bekeken. Jaarlijks wordt er met bepaalde dingen de spot gedreven in de krant. Nu was de school het mikpunt, omdat het pas geplaatste hek daar voor veel discussie zorgde: ''We hebben nooit de intentie gehad mensen te kwetsen of te shockeren.''


Lollig bedoeld, niet zo aangekomen in Wieringermeer



Lees ook:

» 10/02 Man maakt van acht hoog vrije val in lift20
» 10/02 Dikke vrouwen hebben sexy ondergoed45
» 10/02 Tienermeisje verslaafd aan plastic42
» 10/02 'Elfstedentocht met wc-papier te redden'34


delen | eKudos nujij

34946 views / 265 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 265 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6
Carnavalsvlag verbranden?
userIcon
Ziek.

Ik vraag me af wat de Joodse gemeenschap hier tegen gaat ondernemen.
Ziek gevoel voor humor
userIcon
Bij deze wil ik iedereen oproepen om te gaan protesteren...
Wie kan er even contact opnemen met een of andere Rabbi in Israel??
Hard, maar wel grappig! Ik snap wel dat het niet zo gewaardeert wordt door de school. Maar geef toe, wel grappig!
userIcon
Ach wij noemde onze school vroeger ook "Kamp Annahoeve" mede door het hek wat erom geplaatst was.
nahjah grapje is leuk maar hierover zo publiek een grapje maken is not done. Dat je er grapjes over maakt onderling met vrienden maar het zo te kakke zetten in een huis en huis blad is nooit grappig.
userIcon
Ach lui die carnaval vieren zijn nu eenmaal chronisch in de war
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:36 schreef 87plus het volgende:
Hard, maar wel grappig! Ik snap wel dat het niet zo gewaardeert wordt door de school. Maar geef toe, wel grappig!
Grappig??
Hmm, zeker nog nooit naar Auschwitz gewwest?
userIcon
Ik vind 'm wel lollig. Alsof je nu helemaal meer geen grappen mag maken over oorlog. Mooi bewerkte foto ook, net echt.
userIcon
Omdat het altijd zo gezellig is in het zuiden....

Edit: Wieringermeer, Ed, Wieringermeer. Zijn die daar ook al verpest?
userIcon
quote:
Een voorzitter van De Meerkoetelaars zegt dat de grap door een 'carnavaleske bril' moet worden bekeken.
Man, flikker toch op. Daar kan je zulke dingen niet zomaar mee rechtvaardigen

Smakeloze grap is het gewoon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:33 schreef KlappernootatWork het volgende:
Ziek.

Ik vraag me af wat de Joodse gemeenschap hier tegen gaat ondernemen.
Tja tis onsmakelijk maar ik kan de stupiditeit van een carnavalsbrein niet echt serieus nemen.Debielen.
Trouwens ook zo heerlijk getimed ....
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:38 schreef Bonny40 het volgende:
Trouwens ook zo heerlijk getimed ....
Ja eh het is bijna Carnaval wanneer denk je anders dat ze carnavalsgrappen en grollen uithalen?
userIcon
Valt dit niet ook onder vrijheid van meningsuiting?

Iedereen valt maar steeds over moslims die de cartoons beledigend vinden, om het hardst roepend dat er vrijheid van meningsuiting geldt, maar een grap als deze kan dan weer niet?
Dat noem ik hypocriet. Wel zeggen dat een ander zich niet aan moet stellen, en dan vervolgens precies hetzelfde doen. Ik vond het al kenmerkend, wat dat aangaat, dat de AEL ook dergelijke spotprenten maakte (Anne Frank in bed met Hitler oa.), en men dat ook 'niet acceptabel' vond. Misschien begrijpen de heren nu een beetje hoe die moslims zich voelen?

Dan zou ik zeggen; of zeik niet, of denk een volgende keer wat langer na voordat je hele volksstammen moedwillig gaat beledigen.
Hèhèhè. Goeie grap!
En verder niet over zeuren. We vinden (bijna) allemaal tenslotte ook dat je grappen over Trix, Je Zus en Mo mogen maken dus waarom hier niet over.
userIcon
pffff, waarom staan mensen gelijk op hun achterste benen als er grappen worden gemaakt over de tweede wereldoorlog? We zijn nu 60 jaar verder en kennelijk kunnen mensen nog steeds geen onderscheid maken tussen een grap en smakeloze humor. Hypocryzie ten top aangezien er over Fortuyn wel smakeloze grappgen worden gemaakt, en dat nog wel op TV!
userIcon
De een noemt het smakeloos, de ander humor.
als het als grap bedoelt is kan ik er wel om lachen omdat ik de oorlog niet heb meegemaakt, maar voor mensen die het wel hebben meegemaakt is het kwetsend.

Moslimspotprents mogen dus dit ook
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:36 schreef 87plus het volgende:
Hard, maar wel grappig! Ik snap wel dat het niet zo gewaardeert wordt door de school. Maar geef toe, wel grappig!
vind m ook wel grappig, maarja aan de andere kant gaat t wel ver.
Maar iedereen wind het ook grappig om op het wk met oranje nazi helmen te lopen...
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:45 schreef Buggle het volgende:
Valt dit niet ook onder vrijheid van meningsuiting?

Iedereen valt maar steeds over moslims die de cartoons beledigend vinden, om het hardst roepend dat er vrijheid van meningsuiting geldt, maar een grap als deze kan dan weer niet?
Dat noem ik hypocriet. Wel zeggen dat een ander zich niet aan moet stellen, en dan vervolgens precies hetzelfde doen. Ik vond het al kenmerkend, wat dat aangaat, dat de AEL ook dergelijke spotprenten maakte (Anne Frank in bed met Hitler oa.), en men dat ook 'niet acceptabel' vond. Misschien begrijpen de heren nu een beetje hoe die moslims zich voelen?

Dan zou ik zeggen; of zeik niet, of denk een volgende keer wat langer na voordat je hele volksstammen moedwillig gaat beledigen.
Wellicht es onderscheid leren maken tussen feit en fictie?

Holocaust=feit
Islam=fictie
man pberends (Redactie Frontpage) 16-02-2006 @ 12:48 fotoboek no homepage
userIcon
Tja, dat kun je pubers weinig kwalijk nemen, die snappen/weten er nog weinig van.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:45 schreef Buggle het volgende:
Valt dit niet ook onder vrijheid van meningsuiting?

Iedereen valt maar steeds over moslims die de cartoons beledigend vinden, om het hardst roepend dat er vrijheid van meningsuiting geldt, maar een grap als deze kan dan weer niet?
Dat noem ik hypocriet. Wel zeggen dat een ander zich niet aan moet stellen, en dan vervolgens precies hetzelfde doen. Ik vond het al kenmerkend, wat dat aangaat, dat de AEL ook dergelijke spotprenten maakte (Anne Frank in bed met Hitler oa.), en men dat ook 'niet acceptabel' vond. Misschien begrijpen de heren nu een beetje hoe die moslims zich voelen?

Dan zou ik zeggen; of zeik niet, of denk een volgende keer wat langer na voordat je hele volksstammen moedwillig gaat beledigen.
Volgens mij mis je wat hoor.... het protest is niet zo erg maar de wijze waarop!!
Mensen doden, bedreigen, vlaggen verbranden, ambasades aanvallen ... Islamitische wetgeving op willen dringen...moet ik doorgaan??
Kortom flutvergelijking ....
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:45 schreef Buggle het volgende:
Valt dit niet ook onder vrijheid van meningsuiting?

Iedereen valt maar steeds over moslims die de cartoons beledigend vinden, om het hardst roepend dat er vrijheid van meningsuiting geldt, maar een grap als deze kan dan weer niet?
Dat noem ik hypocriet. Wel zeggen dat een ander zich niet aan moet stellen, en dan vervolgens precies hetzelfde doen. Ik vond het al kenmerkend, wat dat aangaat, dat de AEL ook dergelijke spotprenten maakte (Anne Frank in bed met Hitler oa.), en men dat ook 'niet acceptabel' vond. Misschien begrijpen de heren nu een beetje hoe die moslims zich voelen?

Dan zou ik zeggen; of zeik niet, of denk een volgende keer wat langer na voordat je hele volksstammen moedwillig gaat beledigen.
Ik snap je punt op zich wel, maar niemand heeft de "grap" nu verboden, er is alleen gezegd dat men het smakeloos vind. Ook dat is vrijheid van meningsuiting, dat kan je toch geen zeiken noemen?
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:47 schreef Klummie het volgende:

[..]

Wellicht es onderscheid leren maken tussen feit en fictie?

Holocaust=feit
Islam=fictie
De Islam is voor Moslims geen fictie en dus komen grappen daarover net zo hard aan voor hen als zo'n grap als dit voor ons.
Grappig dat er nu wel zoveel begrip is voor grappen die bij mensen slecht vallen....
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:45 schreef Buggle het volgende:
Valt dit niet ook onder vrijheid van meningsuiting?

Iedereen valt maar steeds over moslims die de cartoons beledigend vinden, om het hardst roepend dat er vrijheid van meningsuiting geldt, maar een grap als deze kan dan weer niet?
Dat noem ik hypocriet. Wel zeggen dat een ander zich niet aan moet stellen, en dan vervolgens precies hetzelfde doen. Ik vond het al kenmerkend, wat dat aangaat, dat de AEL ook dergelijke spotprenten maakte (Anne Frank in bed met Hitler oa.), en men dat ook 'niet acceptabel' vond. Misschien begrijpen de heren nu een beetje hoe die moslims zich voelen?

Dan zou ik zeggen; of zeik niet, of denk een volgende keer wat langer na voordat je hele volksstammen moedwillig gaat beledigen.
zolang er nog geen vlaggen en/of ambassades in de fik worden gestoken, heilige oorlogen worden verklaart, en meningen worden opgelegt vindt ik dat niet hypocriet.
Als iemand iets kwetsend vindt kan daar altijd over gepraat worden, iets wat niet in het vocabulaire van de islam voorkomt
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:33 schreef KlappernootatWork het volgende:
Ziek.

Ik vraag me af wat de Joodse gemeenschap hier tegen gaat ondernemen.
rellen maken
das toch normaal...
doet iedereen tegenwoordig
Over sommige dingen maak je gewoon geen grappen.
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 16-02-2006 @ 12:53 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:33 schreef KlappernootatWork het volgende:
Ziek.

Ik vraag me af wat de Joodse gemeenschap hier tegen gaat ondernemen.
Ik denk hetzelfde als het gemiddelde geloof tegenwoordig doet, rellen. Carnavalsoptochten platbranden, demonstreren, Carnavalscd's verbranden (bij gebrek aan vlaggen). Nee, dat wordt geen prettige carnaval dit jaar.

Wat een stomme grap. Je kunt nagaan dat dit niet lekker aankomt bij de mensen. Zeker niet als het zo plompverloren in een krantje staat.
Het plaatje opzich is grappig, alleen de tekst die onder het plaatje vermeldt staat, is dan weer iets te asociaal.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:45 schreef raptorix het volgende:
pffff, waarom staan mensen gelijk op hun achterste benen als er grappen worden gemaakt over de tweede wereldoorlog? We zijn nu 60 jaar verder en kennelijk kunnen mensen nog steeds geen onderscheid maken tussen een grap en smakeloze humor. Hypocryzie ten top aangezien er over Fortuyn wel smakeloze grappgen worden gemaakt, en dat nog wel op TV!
Jij vind dat 60 jaar nu wel lang genoeg geleden is??
Jij hebt duidelijk geen verliezen in je familie geleden in die tijd.
Ik kan je vertellen dat dit nog generaties gaat duren voor diegene die wel GROTE verliezen hebben geleden. Wat een onwetende reactie dus van je.
Zo oorlog over nu niet meer zeuren....
En what the fuck heeft fortuyn er nu ineens weer mee te maken???
Net als bij de inmiddels tot kotsens toe de revue gepasseerd zijnde cartoons.....vind ik ook deze best grappig, maar ook hier kan ik me goed voorstellen dat er mensen diep mee gekwetst worden.

Denk alleen niet dat, zoals in eerdere post (lollig) geopperd werd, Auschwitz overlevers nu massaal de straat op rollatoren en carnavalsvlaggen gaan verbranden, dito wagens gaan afbreken en zittingen verstoren met molotovcocktails....aanslagen plegen op prinsen en prinsessen Carnaval..etc...

OT...ik vind 'm op 't randje...
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:52 schreef Beukertje het volgende:

Als iemand iets kwetsend vindt kan daar altijd over gepraat worden, iets wat niet in het vocabulaire van de islam voorkomt
Ow jawel hoor. Er zijn een paar deense Moslims die de discussie aan wilden gaan met de bewust krant en de Deense regering.

Alleen wilde die krant en ook de regering niet in discussie gaan.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:47 schreef Klummie het volgende:

[..]

Wellicht es onderscheid leren maken tussen feit en fictie?

Holocaust=feit
Islam=fictie
Voor de moslims is de islam ook een feit. Daar kunnen jij en ik het dan wel niet mee eens zijn, maar voor hun is de islam juist feit en is de holocaust juist fictie.

Feit is dat cartoons of dit soort acties uitermate onsmakelijk kunnen zijn, maar dat het niet goed is om ze bij wet te verbieden. Hiet moet wel verboden zijn om mensen bewust en intentioneel zwaar te beledigen. Mijns inziens was dit bij de Deens cartoons trouwens niet het geval.

Welke grens daarbij getrokken moet worden is aan de rechter, maar die lat mag en moet in een open democratie best een beetje hoog liggen. Maar er moet wel ergens een grens zijn.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Ow jawel hoor. Er zijn een paar deense Moslims die de discussie aan wilden gaan met de bewust krant en de Deense regering.

Alleen wilde die krant en ook de regering niet in discussie gaan.
omdat de tijd voor praten allang voorbij is na al die rellen en brandstichting.
als ik het met iemand niet eens ben, en ik geef hem een pomp op ze bek, en ik zeg daarna 'laten we erover praten' .... precies
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:53 schreef wolfmannetje het volgende:

[..]

rellen maken
das toch normaal...
doet iedereen tegenwoordig
Welnee jo, ik wed dat hoogstens een rechtzaak eraan gewaagd wordt.
Maar zeker dat die zich niet verlagen tot barbaars reactie.
De leus past wel bij die school. Deze is namelijk in de vorm van een hakenkruis gebouwd. (k**school is het!) Ik heb er zelf op gezeten.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:55 schreef Beukertje het volgende:

omdat de tijd voor praten allang voorbij is na al die rellen en brandstichting
Die verzoeken tot discussie kwamen VOOR de rellen hoor.

In ieder geval is dit wel een leuk voorbeeld dat iedereen makkelijk beledigd kan zijn.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:55 schreef Beukertje het volgende:

[..]

omdat de tijd voor praten allang voorbij is na al die rellen en brandstichting
En dreigementen en fatwa's . Laten we niet vergeten wie er voor gezorgd hebben dat die cartoons in het mo uiteindelijk zo onder de aandacht heeft gebracht...
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:56 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Die verzoeken tot discussie kwamen VOOR de rellen hoor.

In ieder geval is dit wel een leuk voorbeeld dat iedereen makkelijk beledigd kan zijn.
dat wist ik niet
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:56 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Die verzoeken tot discussie kwamen VOOR de rellen hoor.

In ieder geval is dit wel een leuk voorbeeld dat iedereen makkelijk beledigd kan zijn.
Ik geef toe dat dit soort grappen wat mij betreft ook moeten kunnen, als die spotprenten ook mogen.

Het verschil is alleen dat in dit geval alleen de afkeer wordt uitgesproken en in het geval van de Deense spotprenten werd er over verbod en strafmaatregelen gesproken.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:50 schreef BUG80 het volgende:

[..]

De Islam is voor Moslims geen fictie en dus komen grappen daarover net zo hard aan voor hen als zo'n grap als dit voor ons.
Tja maar iets wat je niet kunt staven blijft fictie maakt niet uit hoeveel lui erin geloven, daarom heet het geloof en niet waarheid, dat kun je moeilijk op 1 lijn stellen met genocide.
De Holocaust is helaas met enorm veel bewijsmateriaal omgeven, bovendien is het de grootste misdaad die Europa op zijn naam heeft, in een paar jaar tijd 6 miljoen joden en anderen systematisch om het leven brengen, in die tijd een hele prestatie.

userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef SJHC het volgende:

[..]

Voor de moslims is de islam ook een feit. Daar kunnen jij en ik het dan wel niet mee eens zijn, maar voor hun is de islam juist feit en is de holocaust juist fictie.
Volgens mijn ontkent maar een heel klein deel van de moslims de holocaust.
userIcon
Hmm, blijkbaar hebben ze nooit gehoord over de 'Housewitz' rel? Had ze veel negatieve publiciteit (Hoewel, dat is natuurlijk ook publiciteit) gescheeld
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:58 schreef Metal_Mart het volgende:

Het verschil is alleen dat in dit geval alleen de afkeer wordt uitgesproken en in het geval van de Deense spotprenten werd er over verbod en strafmaatregelen gesproken.
In eerste instantie werd er over de deense spotprenten ook alleen maar afkeer gesproken.

Dat ze het in een paar landen hebben misbruikt om rellen te schoppen doet daar weinig aan af. En de enige die over verboden en strafmaatregelen praat zijn beleidsmakers. Ik heb nog geen Moslims gehoord die het perse verboden wilden hebben, er is alleen vooral respect gevraagd voor hun wens om dat soort cartoons niet zo te maken.
userIcon
Humor met een knipoog is altijd goed.
We weten allemaal hoe erg die kampen waren en nu wordt iedereen er weer op gewezen, betere geschiedenislessen kun je niet hebben vind ik.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:53 schreef Bonny40 het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat dit nog generaties gaat duren voor diegene die wel GROTE verliezen hebben geleden. Wat een onwetende reactie dus van je.
Zucht, ja zo zijn nog die trauma's hebben over de 80-jarige oorlog.
Dus ja, 60 jaar is genoeg, het is een keer over en uit. Je kan niet stil blijven staan in het verleden en gezien alle oorlogen de laatste decenia hebben we er toch niets van geleerd, dus met dat argument hoef je ook niet aan te komen.
Kortom over naar de orde van de dag.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:59 schreef Klummie het volgende:

[..]

Tja maar iets wat je niet kunt staven blijft fictie maakt niet uit hoeveel lui erin geloven, daarom heet het geloof en niet waarheid, dat kun je moeilijk op 1 lijn stellen met genocide.
Natuurlijk, maar dat maakt het niet minder kwetsend voor de mensen waar het over gaat. Het is voor ons niet-moslims gewoon niet voor te stellen wat het betekent als iets "heilig" is en het is niet verkeerd om daar af en toe bij stil te staan.
Tsja, zwarte humor is ook niet voor iedereen..
50  van 265 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6


Lees ook:

» 10/02 Man maakt van acht hoog vrije val in lift20
» 10/02 Dikke vrouwen hebben sexy ondergoed45
» 10/02 Tienermeisje verslaafd aan plastic42
» 10/02 'Elfstedentocht met wc-papier te redden'34


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden