column
Schorem op de weg
Voordat je je gesprek kan hervatten hoor je een scherp slippend geluid, en terwijl je je hoofd omrukt word je duizelig van de lucht van verbrand rubber. In de verte zie je een wapperend shirtje kleiner worden, totdat je zicht geblokkeerd wordt door een scheldende man die terwijl hij het stof van zijn kleren afklopt weer met beide voeten op de grond staat.
Een tijdje terug was het weer zo ver. Ik kwam een maandag op school, en zag de vlag halfstok hangen. Waarschijnlijk een leraar overleden, dacht ik. Huilende mensen liepen mij tegemoet tijdens mijn wandeling over het schoolplein. Nieuwsgierig als ik was, liep ik op een willekeurig iemand af om te vragen wat er aan de hand was. Zijn antwoord ontketende allerlei gedachten in mijn hoofd.
"Wat rot voor zijn familie."
"Hoe zou het gebeurd zijn?"
"Eigen schuld, dikke bult."
Een 16 jarige jongen van school had zichzelf doodgereden. Hij reed op zijn scooter met een niet-toegestane snelheid over een drempel en verloor de macht over het stuur waardoor hij tegen een lantaarnpaal opklapte. Helaas heeft hij het niet overleefd maar als geluk bij een ongeluk heeft hij in ieder geval niet andere mensen kunnen verwonden.
Hier in Hilversum hebben we een handjevol scooterwinkels, en de verkoop van de luidruchtige tweewielers lijkt in de laatste jaren flink gegroeid te zijn. Ik zie vaak hele colonnes mij passeren. Jochies die de wind niet meer volgen omdat ze die ingehaald hebben, snellen zich naar hun doel.
En ik zie het al helemaal voor me: een knaapje kijkt uit naar zijn verjaardag. Niet alleen vanwege zijn cadeaus, maar vooral vanwege het bromfietsrijexamen wat hij gaat doen. Hij wordt namelijk 16, en zijn scooter heeft maanden staan glimmen in de schuur voordat hij er op mag rijden. Zijn vriendje, die al een jaar de trotse bezitter is van een stoere dragster, heeft het enige sleutelwerk al verricht aan het knaapje's stalen ros. Naar horen zeggen moet hij de 80 wel kunnen halen! Eindelijk breekt de dag aan. Nadat hij een van de weinigen was van zijn groep die zijn examen haalde, wordt hij vol spanning door zijn vader naar huis gebracht. Nog enkele minuten en hij betreedt de ruige machine die hij al vol geplakt had met stickers van weedplantjes en Ferrari-embleempjes. Zenuwachtig en met een kloppend hart staart hij naar een kudde scooters die net als hij op groen staan te wachten.
Eenmaal thuis gekomen vliegt hij naar de schuur om zijn Diablo Turbo Plus deLuxe te berijden. Zijn vader schreeuwt hem achterna dat hij zijn helm moet pakken. Oh ja stik bijna vergeten. Vluchtig trekt hij hem over zijn nog intacte schedel heen, en draait hij het sleuteltje om. Na een kort gerochel is de schuur gevuld met koolmonoxide en een snerpend geluid. De 16 lentes jonge knaap manoeuvreert zich de openbare weg op en laat aarzelend de straatstenen aan zich voorbij glijden. Dit is heel anders dan achterop zitten, merkt hij, en hij rijdt tot zijn tank bijna leeg is. Hij heeft het gevoel dat hij toch is moet kijken wat dit schatje kan, en gaat steeds harder en harder. Het monotone geluid wat de scooter voortbrengt is oorverdovend en mensen kijken hem geïrriteerd na. Plots doemt er een man voor hem op en al slippend passeert hij hem rakelings waardoor de man zijn balans verliest en op de grond smakt. Maar met de meter op 80 snelt het knaapje zo hard verder dat hij het niet eens gemerkt heeft. Hij nadert het industrieterrein en de adrenalinestoot zorgt er voor dat hij nog harder wil. Hij pushed zijn machine to the limit en rijdt met volle snelheid over een drempel heen, waardoor hij met beide wielen van de grond gelanceerd wordt. Plots wordt het heel stil voor het knaapje. Alles lijkt in slow motion te gaan als hij in tienden van een seconde, maar voor hem een eeuw, een lantaarnpaal groter ziet worden. Met onvoorstelbare kracht klapt hij met zijn helm, die veel te zwaar is voor zijn fragiele nek, tegen het stuk staal op dat vandaag niet licht maar duisternis brengt.
Op slag dood, stond er in de krant. Een jongen die nog vijf keer zijn leeftijd voor de boeg zou moeten hebben. Een jongen die naar mijn mening veel te jong en naïef is om een gemotoriseerd voertuig te mogen rijden. Vooral Nederland, waar chaos op de smalle wegen heerst, zou jongetjes geen bevoegdheid moeten geven om deze doodsmachines te betreden. Natuurlijk, ze zijn maar twee jaar jonger dan de 18-jarigen die al auto mogen rijden; apparaten die voor veel meer verkeersslachtoffers zorgen. Alleen om met een auto de openbare weg te betreden heb je wel een roze papiertje nodig, die je krijgt nadat je een intensieve theorie en praktijk examen hebt moeten doen. Want het probleem is dat beginnende scooterchauffeurs vaak geen ervaring hebben. Het tweede probleem is dat de scooters vaak wat harder gaan dan ze in werkelijkheid mogen. Vooral dat laatste vind ik ontzettend onverantwoordelijk gedrag waardoor voor mijn part het certificaat voor het leven mag worden afgenomen. Bijverschijnselen die ik ook vaak zie is dat er vaak geen goede houding wordt aangenomen, stoer met één hand rijden en een voet op de weg. Als het even kan zonder helm of ontblote armen en benen.
Ik pleit voor een verzwaring van het examen, incluis een praktijkexamen. Kinderen hebben bewezen vaak niet oud genoeg te zijn voor een brommer of scooter. De controle op opgevoerde brommers laat ook te wensen na. Een verhoging van de leeftijd lijkt mij overbodig, aangezien velen wel genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben om de openbare weg te betreden met hun brommer. Maar elke verkeersdode is er één te veel.
-disclaimer-
Hoewel de tragische dood van de jongen waar is, is de beschrijving in mijn column fictief.
Leeftijd verhogen naar een jaar of dertig dan maar? Lijkt me ook voor de auto en motor een goede....tevens is het milieu er enorm bij gebaat. Maar dan nog vallen er doden en gewonden wegens het niet beheersen van het te besturen voertuig. Sommige mensen snappen niet waar ze mee bezig zijn en wat de gevolgen kunnen zijn als men de fout ingaat.
Probeer het je ook gewoon eens voor te stellen, op je 16de dood omdat je zonodig op zo'n scootertje wilde rijden. Ik heb nooit zo'n ding gehad, had zelfs een deal dat ik mijn autorijbewijs betaald kreeg van mijn ouders als ik er niet aan zou beginnen. De keuze was snel gemaakt want we zijn toch zeker niet meer te lui om de fiets te nemen !
Maar helaas is dit meestal wel het geval ja....
Bij ons is vorige week ook een jongen van 16 verongelukt (almelo,noordik) , hij reed met 80 door rood zonder helm...
Ook diep triest maar je vraagt er ook wel een beetje om...
Het is het macho gedrag van de jongeren wat zo dodelijk is.
"Nou, nou, mijn beste man, dit is niet het moment om vijanden te maken."
.
Mn broertje zat ook tegen een lantaarnpaal op, had nog geen scooterbewijs maar wel idd een zwaar opgevoerd zoveel1000 pieken ding al staan.
Moest er stiekem op gaan rijden, ik en wat vrienden van hem dan maar mee.
Iedereen ff drop gereden, ding ging 90.
En hij moest zonodig ruig doen wil met zijn zwaar opgevoerde scooter op nat gras met geen profiel op zn banden een cirkel-slip rijden.
Ik en wat andere jonges zeggen nog doe dat niet, gras is nattig en je hebt geen profiel en ie gaat te hard.
En natuurlijk, hij wil ruig doen en doet het toch, hij glijd weg knal tegen een landaaren paal aan en vliegt 20meter door de lucht waarna die op straat beland.(Ohja helm hattie ookalniet)
Hij had gelukkig maar een paar schrammen maar dat dure ding was tota-los.
Was een slechte/extreem dure les voor m maar die kijkt voortaan wel uit foto
Trouwens het gaat ze idd meestal om stoer doen,
ik weet nog hoe ik toendertijd was foto
(Alleen was ik zo verstandig een brommertje te kopen hheheh)
Maar idd t moet echt strenger worden met brommerexames en op zn mist ook praktijk-les.
En ook praktijkles op opgevoerde scooters,
De meeste voeren hem toch op kun je ze net zo goed leren hoe ze zon ding moeten besturen.
there are options to choose, i call it social progress, progress to not be abused! -Anti flag
Minimum leeftijd naar 18 jaar en ook in een rijbewijs ztten lijkt me en goede oplossing voor brommers. En scooters gewoon helemaal verbieden: teveel lawaai en degene die ze kopen doen dat niet om er naar te kijken.
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
quote:
Vooral Nederland, waar chaos op de smalle wegen heerst, zou jongetjes geen bevoegdheid moeten geven om deze doodsmachines te betreden.
LoL zeker nog nooit in het verre oosten geweest daar rijden de kiddies op 125 cc scooters kris kras door elkaar fotofoto
quote:
Maar idd t moet echt strenger worden met brommerexames en op zn mist ook praktijk-les.
En ook praktijkles op opgevoerde scooters,
De meeste voeren hem toch op kun je ze net zo goed leren hoe ze zon ding moeten besturen.
Ik snap nog steeds niet dat je die setjes zomaar kan kopen in de fietsenwinkel. Daar moeten ze eens wat aan doen.
Zo gaat het helaas elke dag.
Pas wou ik aan de kant van de weg uit de auto stappen(aan de rechterkant, bijzitter), komt er ineens een scooter met hoge snelheid langs af geraast foto
Voor hetzelfde geldt, was ie dus tegen de deur aangevlogen, met alle gevolgen van dien.
Ikzelf ben ook een brommerrijder(geen scooter), maar er is toch wel een verschil tussen rijden als een kip zonder kop, of verantwoordelijk rijden.
Van mij mogen ze die leeftijd wel omhoog schroeven.
[ Dit bericht is gewijzigd door Nuuul ]
Nu verongelukt hij op een scooter en anders 2 jaar later in een auto met een paar breezerdrinkende kinderen erbij.
De mensen die zeggen dat het hun allemaal nix had kunnen doen hebben dat aan hun ouders te danken. Ouders horen hun kinderen een goede start op deze aardkluit te geven en ze dus te behoeden voor letsel wat ze zichzelf aan kunnen doen of anderzijds onvolwassen gedrag. Daarom pleit ik er ook voor ouders iets bewuster te maken voor hun verantwoordelijkheid.
De mensen die de brommer ver op laten voeren, zijn vaak ook de mensen die eigenlijk schijt hebben aan dat papiertje, en al rijden voordat ze hem hebben. Als het dan moeilijker wordt om te halen zullen ze het helemaal voor gezien houden.
Er moet gewoon veel beter op gecontroleerd worden dat ze niet harder kunnen dan 45, en het zwaarder bestraffen, lijkt mij beter te helpen.
Toch ook dit:
Een "stoere" gozer van 18 heeft na 3x eindelijk z'n auto rijexamen gehaald. Van z'n zwaar verdiende geld en ouderlijke bijdrage een geweldig mooie BMW gekocht. Verlaagd en wel, ABS en airbags voor de veiligheid, geblindeerde ruiten tegen de zon en omdat het allemaal zo stoer is. Helaas bleek dit alles niet te helpen toen hij met 90 (!) bij mij door de staat reed en m'n 4 jarig buurmeisje schepte.
Ja, die lefgozer leeft nog wel.
Zij na 7 uur op de operatie tafel niet meer.
| Fotoboek |
- yes, way.
Zo is het 'em nou net. Ze rijden door de straat met zo'n 80 kilometer per uur en doen wedstrijdje met hun andere "stoere" vriendjes en letten verder niet op andere mensen. Als ze d'r al op letten zijn het of op knappe jonge dames of op mensen die voor hun wielen lopen en die ze dan maar uit moeten schelden zodat ze nog wat stoerder zijn.
Ik zelf kreeg altijd de goede raad niet te gaan roken, niet te gaan drinken ( OEPS foto ) en niet top een scooter te gaan zitten. Dan mocht ik uit en kreeg ik net als NiGeLaToR m'n rijbewijs. Dit is veel beter en ik bleef net zo stoer op school en voor vrienden foto
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
De praktijk oefening wel.
Als ik naar mezelf kijk. Ik ben opgegroeid op het platteland en met 14 reed ik al op de trekker (niet op de openbare weg) en vanaf 13 a 14 reed ik op cross-brommertjes op de weilanden.
Dat ging allemaal prima, omdat de stukjes eigenlijk te kort waren om echt vaart te maken en je vrijwel niets kon raken.
Vanaf dat ik 16 was hebben ik en een vriend aan menig brommer gesleuteld en mee door sloten en over weilanden gecrossed, maar netjes niet op de weg gereden, wanneer het een opgevoerde brommer betrof.
Toch heb ik op mijn eigen niet-opgevoerde Puch een ongeluk gehad.
Ik reed vrij rustig (20 - 30) richting een kruispunt en wilde remmen voor de auto die eraan kwam. Dat lukte dus niet (achter-remkabel kapot getrokken en voorrem blokkeerde).
Gevolg 1 gebroken enkel en de andere het bot gescheurd.
Al met al dus goed vanaf gekomen, als je m'n kleding terug zag en het feit dat ik met vele kleine valpartijen in de weilanden en 6 jaar judo-ervaring echt wel automatisch goed val en wegrol.
Kun je nagaan hoe een onzeker, onervaren joch van 16, die met 60+ tegen de vlakte gaat, er uit ziet na die val.
Ondanks dat enorme plezier wat brommerrijden mij gebracht heeft, weet ik niet of ik later mijn kinderen zal laten brommerrijden (heb nog geen kids)
Maar het gaat lekker aan jullie voorbij dat alleen de slechte mensen opvallen.
Maar goed, ik laat jullie maar en ga lekker verder racen op m'n brommertje en kijken of ik 130 kan halen in een winkelstraat foto
Want ik rijd brommer/scooter, dus dat is het enige wat ik kan, volgas geven, nergens voor stoppen en alleen maar remmen als ik een paar pillen wil kopen bij de junk op de hoek..
hmm ?
Viffer powerrrrr
Ikzelf ben een prima voorbeeld van dat het wel goed kan gaan. Ik heb 2 jaar op een 75-rijdende scooter rond-gecruised en er is nooit iets gebeurd. Echt nooit. En zo gaat het nog steeds bij de meesten.
Nu ik een auto heb rij ik geen scooter meer en -nee- ik mis het niet. Op een of andere manier gaat het tussen mij als automobilist en mannekes op scooters, net als veel andere weggebruikers, meestal prima. Als dat niet zo is zien ze mijn middelvinger en is het klaar. Ik erger me er verder niet aan, het irriteert me niet, het stresst me niet. Sim-pel. Een beetje tolerantie van jouw kant mag ook wel. Laat gewoon gaan.
Iemand die zeikt op scooters doet blijk van gebrek aan verkeersinzicht. Ik pleit er dan ook voor dat iedereen die zich schuldig maakt aan zeiken op scooters zich verplicht een jaar zich op zo'n ding moet verplaatsen alvorens hij achter een autostuur plaats mag nemen. Misschien houdt het gekanker dan eens op, omdat ze zich dan meer in de andere weggebruiker kunnen verplaatsen.
Zo.
quote:
Het is gewoon te gek voor woorden dat je nog steeds de spullen kan kopen waar mee je die krengen kan op voeren!!Je mag ze niet gebruiken maar wel verkopen??Is toch te gek!!!
Ik zal het je nog sterker vertellen: je hoeft niet eens spullen te kopen om een scootertje op te voeren. Met een doppenset en een waterpomptang kom je een heel eind.
En opvoersetjes niet mogen gebruiken? En op het circuit dan? Of op prive-terrein? Je praat dus poep.
Daarbij komt ook nog dat een gemiddelde auto ook veel harder kan dan de maximum snelheid van 120, dus waarom brommers niet?
quote:
Want het probleem is dat beginnende scooterchauffeurs vaak geen ervaring hebben. Het tweede probleem is dat de scooters vaak wat harder gaan dan ze in werkelijkheid mogen. Vooral dat laatste vind ik ontzettend onverantwoordelijk gedrag waardoor voor mijn part het certificaat voor het leven mag worden afgenomen. Bijverschijnselen die ik ook vaak zie is dat er vaak geen goede houding wordt aangenomen, stoer met één hand rijden en een voet op de weg. Als het even kan zonder helm of ontblote armen en benen.
Inderdaad, als zo'n gastje voorbij rijd dan irriteer ik me echt dood, je ziet gewoon dat ze geen ruk geven om de rest van de wereld om hun heen. Het is gewoon asociaal en egoistisch!
En ik weet dat het anders kan, ik heb zelf ook 4 jaar op zo'n ding gereden (ben nu 23) en hij was niet opgevoerd om 2 redenen: ik vond het onverantwoord en ik zou me dood schamen als ik langs een groepje mensen zou rijden met zo'n rijdend stuk teringherrie.
quote:
Ikzelf ben een prima voorbeeld van dat het wel goed kan gaan. Ik heb 2 jaar op een 75-rijdende scooter rond-gecruised en er is nooit iets gebeurd. Echt nooit. En zo gaat het nog steeds bij de meesten.
Ik rijd al jaren rond met 10 bier op en heb nog nooit iemand doodgereden..... denk na man
[ Dit bericht is gewijzigd door Schragelreug ]
quote:
Flikker toch eens een eind op met dat gezeik over scooters en scooterrijders. De lol is er nu wel vanaf. Dit is een bijzonder hoogstaad stukje generalisering. Ja, er zijn een aantal malloten bij. Maar dat betekent niet dat iedere scooterrijder zo is. Onder automobilisten zijn ook malloten te vinden.
Wow, echt vet pleidooi. NOT. Je realiseert je niet dat je met je attitude en brommertje onwijs veel overlast veroorzaakt? Auto's hoor ik niet binnen, maare die brommertje.. tjah.. ondingen. Tevens heb ik van brommertjes in het verkeer VEEL meer last van van auto's.. terwijl er minder brommertjes zijn.
Dus, misschien ben jij net die scooterrijder die binnen de bebouwde kom wel maar 25 rijd en niet overal tussendoor scheurd, gas geeft in 1-0-1-0-1-0-1-0 etc, maar al die andere heb ik last van.
Magoed, uiteraard zijn niet alle brommerrijders 'evil', maar er heerst duidelijk een irritatie onder het merendeel van de bevolking.
quote:
Ik rijd al jaren rond met 10 bier op en heb nog nooit iemand doodgereden..... denk na man
Ik hoop dat dit cynisch bedoeld is, anders meteen rijbewijs inleveren foto
quote:
Ik rijd al jaren rond met 10 bier op en heb nog nooit iemand doodgereden..... denk na man
Ik hoop dat dit cynisch bedoeld is, anders meteen rijbewijs inleveren
Natuurlijk was dat cynisch bedoeld!
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
ook moet de mentaliteit van de bestuurders veranderen, hè, maar dat doe je niet zo 1-2-3.
met het verzwaren van het examen en een praktijk-examen filter je een deel van de mensen weg.
die mensen gaan vervolgens zonder certificaat/rijbewijs of hoe je het dan ook wilt noemen rijden op hun scooter. kijk maar naar het nieuws van vandaag --> 16-jarige AUTOBESTUURDER rijdt vrouw dood. de peuter bestuurde een AUTO. Hij ligt nu zwaargewond in het ziekenhuis, ik hoop dat ie blijft leven en heel zijn leven lijdt met de gedachte dat hij iemand vermoord heeft.
Ik ga te ver: we hebben het over scooters. Het mooie voordeel van scooters is dat het niet meteen een dodelijk wapen is, als je het misbruikt. De meeste scooteraartjes en scooterinnetjes rijden namelijk die scooter aan gort (laatst nog het broertje van een vriend van me - met 60 door rood, tegen een bus aan. dat win je niet, zeg maar.) en niet zichzelf. En als ze iemand doodrijden, dan rijden ze vaak alleen ZICHZELF dood. Het is toch minder erg als je alleen jezelf doodrijdt, en geen anderen met je.
Geen helm op, 80 kmpu rijden..., dan ben je een gevaar op de weg.
Mijn mening: je doet er bijna niks aan. Idioten op scooters zullen er blijven, het zal iets minder zijn als het examen moeilijker wordt gemaakt. In plaats van een verandering van de theorie en de examens moet er een verandering in de mentaliteit en de regels in het verkeer komen.
(De frustratie over scooters zit hoog bij mij als automobilist)
Schop al die *&@)#(*@#(*&-scooters terug op het fietspad, opzouten van de rijweg, die is voor auto's. Geef alle scooters een duidelijk nummerbord zodat iedere overtreder opgespoord en aangepakt kan worden zonder gezeik bij de verzekeraar. Schijt aan die voorplaat, hup, nummerbord zo groot als die van een motor erop. Vallen ze ook nog eens op in het donker zonder licht.
En dan... meer controle en strengere straffen voor overtredingen. Als je op de grote weg durft, dan moet je ook maar als auto worden bestraft. Helaas is daar weer te weinig politie voor.
quote:
Dit is een bijzonder hoogstaad stukje generalisering.
Deze stelling kan ik weerleggen met de volgende quote uit Flaman's column:
quote:
aangezien velen wel genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben om de openbare weg te betreden met hun brommer.
quote:
Maar dat betekent niet dat iedere scooterrijder zo is. Onder automobilisten zijn ook malloten te vinden.
Tja je herhaalt eigelijk wat er in de column ook staat...
quote:
Ik heb 2 jaar op een 75-rijdende scooter rond-gecruised en er is nooit iets gebeurd. Echt nooit.
Dat is dan toeval maar als je je scooter opvoert hoeft het ook niet gelijk ongelukken te garanderen. De kans er op wordt een stuk groter, en ook al ben jij zon goede coureur (ook al maken coureurs zelf ook ongelukken) het hoeft niet aan jou te liggen. Want je medeweggebruikers zijn niet altijd ingecalculeerd op een scooter die voorbij raast. Het blijft onverantwoordelijk rijgedrag.
quote:
Misschien houdt het gekanker dan eens op
De enige die kankert ben jij imo.
quote:
Daarbij komt ook nog dat een gemiddelde auto ook veel harder kan dan de maximum snelheid van 120, dus waarom brommers niet?
Zoals OOK al in de column vermeld staat (heb je het uberhaupt wel gelezen) staat er dat voordat je een auto mag rijden iets meer moeite moet dan dan een scootercertificaat. Rijervaring e.d.
Ze zijn levensgevaarlijk en je conditie holt achteruit.
Vaak rijdt de sociale onderklasse op die opgevoerde koffiemolens: Vet vetter vetst.
Of hele horden nieuwe Nederlanders......
Ik heb 2 jaar lang op een scooter gereden die 80 reed...waarom?! 50 schoot niet op en echt veilig voelde ik me dan niet tussen de auto's. Ik heb nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt. Ik rij nu in een auto met 250pk en weer nog nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt. Het ligt niet aan het vervoersmiddel maar aan de persoon die eropt zit!! Die bepaald waar en wanner hij wat harder gaat rijden. Doe je dat in gebieden waar het niet kan dan mogen ze je rijbewijs levenslang afpakken als het ana mij ligt.
Maar elke weggebruiker "let" toch op? Het probleem is dat jij het verkeer niet onder controle hebt, enkel je zelf.
Ik denk er anders over, als jij je scooter standaard houd, is er niets aan de hand (okay maakt nog steeds een hoop tering herrie (Veel lawaai, weinig vooruitgang)) Het is meestal de oudere die even "iets" aan de brommer doet zodat ie wat sneller gaat.
Tevens mag de politie daar meer op letten, dan bijv iemand die 5 Km te hard rijd.
Had er vandeweek nog bijna een op mijn moterkap liggen. En dan nog een boos gezicht terug krijgen. Je hebt dan eigenlijk zin om achter die gast aan te gaan, z'n band lek te steken en weg te rijden.
foto wat een bagger stukje zeg... bhabha
het eeuwige gezeik over scooters
killing machines? of hoe je ook noemt... en wat zijn autos dan? of kettingzagen (<-- zit ook een moter in!!! foto )... of motors, of vliegtuigen dan???
ik rij zelf al 1.5 jaar op een scooter en heb mn auto al bijna, en de enige rede waarom ik echt BLIJ ben om van mn scooter af te stappen is dat ik dan al die vooroordelen achter me laat liggen...
ik heb er 15000 km op zitten, houd me aan de regels (dus ook mn knipperlicht aan jah) en toch word er altijd vreemd gereageerd als ik zeg dat ik scoot rijd...
en hij loopt btw 68 waarom? omdat 50 gewoon TE link is, en je altijd van de straat word gereden door "stoere" mannetjes
maar dat neemt niet weg dat ik vind dat het zwaarder en moeilijker moet worden om je certificaat te moeten krijgen.
quote:
en wat zijn autos dan? of kettingzagen (<-- zit ook een moter in!!! )... of motors, of vliegtuigen dan???
Mijn eerste reactie is foto
Mijn tweede reactie is wederom een quote uit Flaman's column. (ik lijk wel een van de weinigen die begrijpend kan lezen)
quote:
Natuurlijk, ze zijn maar twee jaar jonger dan de 18-jarigen die al auto mogen rijden; apparaten die voor veel meer verkeersslachtoffers zorgen. Alleen om met een auto de openbare weg te betreden heb je wel een roze papiertje nodig, die je krijgt nadat je een intensieve theorie en praktijk examen hebt moeten doen.
quote:
en je altijd van de straat word gereden door "stoere" mannetjes
Zelf ben je anders ook aan het generaliseren. Dat is gewoon simpelweg niet waar dat je als je 50 bent van de weg wordt gereden (en met 68 niet)
ik rijd zelf al twee jaar(=iets meer dan 30000km) schakelbrommer. toen ik hem kocht ging ie 40 nu bijna 100 echte kilometers per uur. dat vermogen heb ik langzaam aan opgebouwd en nu durf ik niet meer op een standaard brommer/scooter door het verkeer. je kunt niet meekomen, word overal afgesneden enz.
het aantal bijna ongelukken door andere weggebruikers(automobilisten, fietsers zonder licht, fietsers die geen richting aangeven, mensen die zo oversteken) is niet meer op een hand te tellen. ok ik heb ook mijn deel van fouten en overtredingen gemaakt, maar iedereen die zegt nooit iets fout te doen, moet in het guines book of records komen als het zoveelste wereld wonder!
hierbij nodig ik iedereen uit een keertje bij mij achterop door een willekeurige (grote) stad te rijden. na afloop praat je geheid anders brommers en scooters, dan zul je ook doorhebben dat automobilisten gevaarlijk zijn(niet allemaal)
FOK!Fotoboek
foto, and that's all I have to say about that.
er zijn weer lekker veel misverstanden hier ontstaan omdat niemand hier de echte situatie weet.
ik geef toe: hij reed iets te hard maar uit het politieonderzoek bleek dat zelfs al reed hij de toegestane snelheid dat hij het hoogstwaarschijnlijk niet gered zou hebben.
de jongen is nooit over een drempel gegaan en daardoor de controle over het stuur verloren: de weg wordt bij een drempel (een betonnen plaat in het midden van de weg) een stuk minder breed maar dit staat totaal niet goed aangegeven. normaal kun je met een fiets/brommer tussen de drempel en de stoep doorrijden maar deze jongen raakte met zijn standaard de stoeprand omdat hij waarschijnlijk niet doorhad dat de stoep een stuk insprong (ruim een halve meter).
het is een zeer gevaarlijk punt in de weg, een week eerder lag er ook al een motorrijder tegen diezelfde lantaarnpaal aan maar hij heeft het gelukkig wel overleefd.
de buurt klaagt ook al zeer veel over dit verkeersprobleem maar zelfs een dode zorgt er niet voor dat de gemeente er wat aan doet.
de jongen ligt 50meter vanwaar ik dit typ begraven op de begraafplaats naast mijn huis foto
hopelijk kunnen de mensen nu eens begrijpen dat het niet altijd tuig is dat dit doet: deze jongen was een normale jongen die nog een heel leuk leven voor zich had liggen....
Deze column die ik geschreven heb is een fictief verhaal gebaseerd op echte gebeurtenissen foto
-hij had zijn helm WEL op
-het was donker en een inschattingsfoutje is zo gemaakt, jammer genoeg soms met fatale afloop.
-het is een lange rechte weg met op dat punt geen zebrapaden of zijwegen of in/uitritten aan de rand van de stad, zelfs al rijd je hier iets te hard dan is er eigenlijk niets aan de hand...
en flaman: had het dan iets onduidelijker gemaakt want alle feiten uit dat verhaaltje kloppen met datgene wat ik bedoel en het is niet leuk voor nabestaanden om het op deze manier te lezen.
[ Dit bericht is gewijzigd door Leipo666 ]
Nu slaat dit niet direct op het boven beschreven sterfgeval, maar wel over de mensen die dus wel degelijk een gevaar op de weg vormen met hun ZWAAR opgevoerde scooters. Wil je 100km/h met je scooter? Dan moet je maar je motorrijbewijs halen.
[ Dit bericht is gewijzigd door Fraggertje ]
haal eerst je rijbewijs maar, dan heb je meer ervaring... jaja alsof je met een rijbewijs opzak ook gelijk beter rijd! ben het er overigens wel mee eens dat er voor brommers/scooters een (bet5aalbare)praktijk toets moet komen. en wie zegt dat 45 een veilige snelheid is? in heel europa(behalve belgie&nederland) mag je op je 16e op een 125cc "brommer" rijden, of je moet er een simpel testje voor doen. en dan nog het gezeik: de remmen zijn er niet op berekend etc. ownee? waarom rijden ALLLE brommers dan standaard 85? behalve dan in Nederland.
[ Dit bericht is gewijzigd door super_honda ]
FOK!Fotoboek
Het gaat om de persoon die het voertuig onder controle heeft. Ik ben van mening dat veel mensen van 16 jaar niet volwassen genoeg zijn om zo,n voertuig (en helemaal zo,n snelheid na het opvoeren) te beheersen. Veel van die roekeloze rijders zijn gewoon onvolwassen en hebben geen inzicht. Ze begrijpen niet hoe het voertuig in de bochten werkt, wat hun remweg is bij een X aantal km per uur en kunnen gewoon niet met hoge snelheden overweg. Ze denken niet aan hun veiligheid en aan die van anderen. Wel ben ik van mening dat die dingen standaard te langzaam gaan. Men moet ervoor zorgen dat je een scooter pas op je 18e kan kopen, eventueel voertuigbeheersing krijgt (niet alleen theorie want voor de meeste VBOers (dat zijn de stoere scooterrijders he) is dat niet voldoende) En deze moeten standaard 70 a 75 km per uur kunnen waarbij het dragen van een MOTORhelm verplicht is. Verder geen rollerbank op vermogen WANT DAT IS ONZIN. Gewoon kenteken erop...te hard...weg scooter. Dit alles heeft de meerderheid van de jeugdige scooterrijders gewoon zelf VERPEST!
En geloof me....ik ben gek op scooters en motoren..maar ik irriteer me dood aan die puistenkoppies die GVDMME niet normaal kunnen rijden en totaal geen verstand van die dingen hebben. En ondertussen stoer praten over hun uitlaten en koppelingen enz enz.
Het doet me ook niks als ik hoor dat iemand van 16/ 17 zich dood heeft gereden op z,n opgevoerde scooter....
Heb zelf ook geen scooter, doe mij maar meteen op m'n 18de een auto.
En het is wel erg triest hoor. Stel dat die 2 toen echt waren verongelukt, zijn beide prima gasten waar je mee kan lachen. Jullie doet het dan misschien niks als iemand van 16/17 zich doodrijd op een opgevoerde scooter maar als je er mee bevriend bent dus echt wel he! vergeet ook niet dat hun scooter vaak niet is om stoer te doen maar gewoon een hobby. En ik zou ook liever 15 min doen over 12 kilometer inplaats van 30
rijd zelf schakelbrommer en ik weet ook wel dat schakelen veel leuker is als op zon varionicht te rijden. maar waarom vinden jullie dat?
schakelbrommers maken ook nog eens meer geluid dan een scooter(mijn MB wel ten minste foto )
FOK!Fotoboek
quote:
Veel van die roekeloze rijders zijn gewoon onvolwassen en hebben geen inzicht. Ze begrijpen niet hoe het voertuig in de bochten werkt, wat hun remweg is bij een X aantal km per uur en kunnen gewoon niet met hoge snelheden overweg. Ze denken niet aan hun veiligheid en aan die van anderen.
Je noemt hier nu wel inzicht, maar mijns inziens het verkeerde inzicht. Je kan je voertuig nog zo goed onder controle hebben, maar een beetje verkeersinzicht is wat veel brommer/scooterrijders (En ook erg veel automobilisten) missen. Daarom wordt ook gezegd dat je pas écht leert rijden als je je rijbewijs hebt.
En aan de rijstijl van veel scooterrijdertjes zie je dat ze hun apparaat best wel onder controle hebben hoor. Ik zou t niet voor elkaar krijgen om een paar 100 meter op mn achterwieltje te blijven rijden. Maar ja... Dat ze het dan op n weg met om de 50 meter een zijstraat doen getuigt toch n beetje gebrek aan... precies... inzicht. Het vooruit kijken, anticiperen op situaties, dat is mijns inziens voor velen t probleem.
Van mij mogen scooters op de openbare weg best 50. Een beetje kromme regel nu dat ze wel op de openbare weg mogen, maar binnen de bebouwde kom 30? Levensgevaarlijk om er langs te komen als automobilist. Maar... voordat ze de weg op mogen... iets meer rijvaardigheid zou wel nodig zijn denk ik... En een soort van verantwoordelijkheidstest. Om die scooter rijders die links en rechts om je heen slalommen, van fietspad naar openbare weg slingeren met bij voorkeur natuurlijk de helm steunend op het voorhoofd er vooraf al uit te filteren.
Erg mooi geschreven foto
Stel dat alle scooters en brommers hun gaan houden aan hun maximum snelheid van DERTIG km/h in de bebouwde kom, nou dan word me er toch een partij afgetoeterd door al die automobilisten omdat ZIJ zo nodig niet harder kunnen en die scooters maar in de weg zitten.
Verder vind ik dat een praktijkexamen misschien wel een goed idee zou zijn maar ik pleit ook voor een normale maximumsnelheid van 50 ipv dat belachelijk gedoe van 30.
I rest my case..
Ik heb zelf niéts tegen scooters maar zelf begin ik er niet aan.
quote:
Door Bugs1031 - dinsdag 22 april 2003 @ 17:02 (Unmodded)
Het controleren van scooters is inderdaad niet slecht en misschien het verhogen van de leeftijd ook niet. Het zijn vaak gevaren op de weg die scooters maar het verhogen van de leeftijd voor het rijbewijs vind ik nou weer complete onzin. Bij een rijbewijs heb je een flinke periode van praktische les ervoor waardoor eigenlijk toch wel redelijk snel duidelijk wordt dat hard rijden niet altijd zonder gevaar is. Echter bij een scooter wordt alleen maar theorie afgenomen. Die jongens raggen maar wat rond op zon ding en dat lijkt me dus een beetje vekeerd (ik heb op mn 16de een scooter gehad en deze op mn 18de ingeruild voor een auto nu ik weer 2 jaar auto rijd heb ik er wederom een scooter bij gekocht dit keer een orginele snor !) of te wel hoe ouder hoe verstandiger !
welke flinke periode praktische les bedoel je? die tien daagse cursus van de ANWB? in 10 dagen leer je echt niet autorijden hoor. theorie is daarnaast ook nog eens nagenoeg hetzelfde als voor de auto.
tsjonge jonge zielig hoor. maar ach jullie rijden natuurlijk allemaal in kadet GSI of golf GTI, en jullie hebben je rijbewijs en zullen dus wel weten hoe het moet......... fotofoto
FOK!Fotoboek
Goed dat je dit schrijft, hopelijk wordt er dan het een ander duidelijk bij die jongens (en meisjes)
zullen ze eht wel laten geen helm op te doen maar vindt eik dat zo'n ding pas >= 18 moet worden...
foto My thoughts exactly foto
Tuurlijk zijn er scooterrijders die totaal geen verantwoordelijkheids gevoel hebben jegens andere weggebruikers.
Voorbeeldje: Gisteren van werk naar huis in de auto. 80km/h weg, kijk naast me, wordt ik door een scooter die op het fietspad rijd ingehaald, kijk op mijn teller, hmmm ik rijd 100 (ik weet het, erg fout, maar te hard). Scooter rijd vlak langs een klein meisje van zo'n 6 jaar op haar fietsje. Dan heb ik zoiets van, waar heb jij je rijbewijs vandaan? een pak koekjes?
Ik ben het er helemaal mee eens dat er voor scooterrijders ook praktij lessen en examens moeten bestaan. Veel scooterrijders voeren hun stalen ros op, iets wat ik kan begrijpen, want de snelheid is aantrekkelijk. Maar zorg er dan voor dat ze weten wat er kan gebeuren bij een bepaalde snelheid als er een situatie ontstaat waarbij je hard moet remmen.
Een motor rijder moet dit ook weten.
Tevens vind ik ook dat er ook gecontroleerd moete worden op de kledij van zo'n bestuurder.
Dit alleen maar voor zijn eigen veiligheid.
Ik heb namelijk eens meegemaakt dat een of andere plaatsgenoot onderuit ging met 65 km/h met alleen een spijkerbroekje en t-shirt aan.
Spijkerbroek was compleet in zijn huid gesleten, en zijn elleboog was niets meer van over.
Mensen, alsjeblieft, doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor een anderen, pas je snelheid aan in de bebouwde kom.
Want wees nou eerlijk......wil JIJ het op je geweten hebben een vier jaar oud kindje DOOD te hebben gereden? nee toch?
Licentie levenslang afnemen bij 'opvoeren' is goed idee.
ik rijd zelf al een paar jaar auto (ben nu 21) en ik zie soms die scooter gasten echt levensgevaarlijk doen op de rijbaan voor auto's met 30-40km per uur. DAT is pas gevaarlijk.
maar strenger controleren op snelheid vind ik wel noodzaak. kende iemand die had een scooter die meer als 100 kon en dat was ECHT doodeng (ik zat toen achterop) foto
misschien inderdaad leeftijd verhogen naar 18 ook want ik vind dat je in die 2 jaar wel een stuk meer reeel kan nadenken foto
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Eigenlijk ben ik van mening dat scooters helemaal afgeschaft moeten worden voor mensen die hem alleen maar gebruiken voor de status.
Immers de meeste overlast wordt ook voornamelijkveroorzaakt door dat scootergrut!
quote:
Zonduh van 't geld en ik wacht wel lekker tot ik, over 2 maandjes, mijn rijbewijs heb
zodat jij je in je negendehands barrel tegen een betonnen geluidsmuur kan rammen omdat je met 160 over de provinciale weg vloog !
Zelf behoor ik tot de scooterrijdende helft en vind ook dat mensen allemaal maar wat te overspannen reageren over scooters ensjow...
Zelf gaat mijn scooter 70 km/u en harder hoeft het niet. K sjees niet met 70 door woonerven. T gaat er alleen om, dat je dan sneller optrekt en niet zoals eers bij auto's als het stoplicht op groen springt je eerst je gaspendaal moet zoeken en dan je auto in de goeie versnelling te zetten.
Ik rij altijd met het verkeer mee en haal zelde een auto in. Dat gebeurd alleen als die drol voor me 30 km/u rijd.
Ook die max. snelheid voor scooters binnen de bebouwdekom vind ik echt nergens op slaan. 30 km/u is bagger. Wij, scooters, meoten op de rijbaan rijden, tussen de auto's die rustig met een gangetje van 60 (jajaja, jullie rijden ook te hard! foto) ons aan alle kanten inhalen en afsnijden. DUsseh...tjah..heb oowk es een keertje voor de gein 30 km/u gereden eneh...als we het over een LEVENSGEVAARLIJKE SNELHEID hebben...kan ik jullie vertellen dat lnagzamer dan het verkeer rijden echt gevaarlijk is.
Ook als je dan al met het verkeer mee rijd hebben automobilisten problemen met het omgaan met scooters...Afsnijden in de bochten, agressief reageren, abrupt remmen waardoor je bijna op het dak van die auto ligt, het niet voorang verlenen..en ga zo maar door....En altijd krijg ik het excuus te horen dat ze me niet gezien ehbbe...Tss...k rij op een KNAL GELE speedfight 2 en voer altijd mn lichten, gebruik altijd mn knipperlichten en zorg altijd dat die automobilisten me in de zijspiegels of achteruitkijkspiegel (als ik achter ze rij) kunnen zien...
Dus...al die auto-freaks kunnen wel gaan zeiken op de scooter-mensen, maar eh...een betere wereld begint bij jezelf weetje foto...eneh,...k zeg niet dat alle scooter-mensen goed bezgi zijn...wantteh..om met een opgefokte scoot 140 door woonerven te gaan blazen is echt te dodelijk....
en wat wil je ertegen doen, ff scooters en motors afschaffen op de grote baan? denk ut niet hoor.
overal gebeuren accidenten, scooters motors fietsers enzovoort. probeer het te bewijzen met statestieken.. want 1 dode met een scooter op een dag, is in de (harde) realiteit niet veel in vergelijking met andere doden in het verkeer.
trouwens, in italie ben je 14 en je zit al rond te tuffen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken