Operatie kaakslag

Het heeft al hier en daar aandacht gehad, maar dit soort dingen kunnen niet vaak genoeg veroordeeld worden. Vijf blikjes bier en een cake voor de kinderen had Ozcan Kocak gekocht toen een 27-jarige bewaker van het Albert Heijn-filiaal aan het Lambertus Zijlplein in Amsterdam besloot "operatie kaakslag" in gang te zetten.

Het is opvallend dat bij dit soort walgelijke incidenten nogal eens de naam Albert Heijn valt, je zou haast gaan denken dat het policy is. Wat daarnaast opvalt, is dat ze nogal eens een onschuldige te pakken hebben. Korte samenvatting, de gemiddelde supermarktbewaker is agressief en blijkbaar ook nog eens niet al te slim. Tja, als dat geen fatale combinatie is.

Wat je dan verwacht, is dat Albert Heijn inclusief filiaalmanager wel even heel diep door het stof gaat, maar Supermarktmanager Witvliet mag niks zeggen van het hoofdkantoor en woordvoerster Els van Dijk van het hoofdkantoor laat slechts weten "het een uitermate vervelende zaak te vinden". Nou dat is wel een erg diepe spijtbetuiging. Laat me het even voordoen Els:

"Het spijt ons verschrikkelijk dat keer op keer blijkt dat onze medewerkers, wanneer ze winkeldiefstal vermoeden, uiterst agressieve en volkomen hersenloze idioten zijn. Uiteraard zullen wij de heer Kocak volledig schadeloos stellen en met zijn gezin op vakantie sturen als een vorm van smartengeld, die natuurlijk los staat van het nog vast te stellen werkelijke smartengeld. Daarnaast zullen wij één en ander in de opleiding van onze medewerkers speciale aandacht gaan geven. Het spreekt voor zich dat iedere medewerker die zich schuldig maakt aan agressief gedrag op staande voet zal worden ontslagen".

Remember Anja Joos.