Myst door de jaren heen

In Riven wordt de speler door Atrus naar de Age Riven gestuurd om zijn vader Gehn te vangen en Catherine te bevrijden. Je krijgt een boek mee met wat achtergrondinformatie en een boek waarmee je Gehn op kan sluiten. Dat boek wordt echter zodra je op Temple Island aankomt afgepakt. De andere Ages die je tegenkomt zijn Jungle Island, Crater Island, Plateau Island, Moiety en de Prison Age

<\/center>

Het spel werd in eerste instantie op 5 CD\\\'s uitgegeven, wat irritaties door veelvuldig wisselen opleverde. Een jaar later kwam Riven ook op DVD uit, wat niet alleen dat probleem oploste maar ook verbeterde graphics en geluidskwaliteit mogelijk maakte.

<\/center>

Centraal in alle Mystgames staat het schrijven van linking books. Hoewel veel mensen denken dat de D\\\'ni zelf de werelden creëren, is dat niet waar. In hun theorie bestaat er een oneindig aantal parallelle werelden die elk een klein beetje van elkaar veschillen. Door het tot in detali beschrijven van zo\\\'n wereld ontstaat er een poort naar de wereld zodat de D\\\'ni deze konden bezoeken. De taal waarin de boeken worden geschreven heeft Garohevtee, \\\"great words.\\\" Speciale inkt was nodig. Naast een Descriptive Book was altijd een Linking Book nodig om weer terug te kunnen keren naar de eigen wereld. Elke wijziging in een Descriptive Book kan ernstige gevolgen hebben en zelfs een Age totaal vernietigen. De kunst van het schrijven was daarom voorbehouden aan een select gezelschap. Veel rijke D\\\'ni lieten een eigen Age schrijven als vakantieoord.

<\/center>