Alien: Isolation
Na het debacle van vorig jaar met Alien: Colonial Marines, had SEGA nog wat goed te maken met de Alien-fans en met zichzelf. Deze keer gooien ze het echter over een andere boeg. In plaats van een actie-geörienteerde first person shooter proberen ze het ditmaal met een survival horror-achtige insteek.
Vanaf het eerste moment dat je Alien: Isolation opstart en je eerste stapjes op het ruimteschip zet, bekruipt je meteen al het gevoel dat dit niet even een 'walk in the park'-game gaat worden. Van computerapparatuur tot gettoblasters, alles lijkt zó overgenomen te zijn uit de jaren tachtig-films en dat is wat je wilt zien in een Alien-game. Het valt op dat de makers - The Creative Assembly - goed hebben gekeken naar de eerste Alien-film van Ridley Scott. De sfeer is namelijk heel beklemmend en zelfs als er nog geen Alien te bekennen is, loop je uiterst voorzichtig rond, want wie weet wat er om de hoek zou kunnen staan.
In de game speel je met Amanda Ripley, dochter van Ellen Ripley uit de films, die op zoek is naar informatie betreffende de locatie van haar moeder. De zoektocht brengt Amanda naar het 'verlaten' ruimtestation Sevastopol. In je zoektocht kom je er al snel achter dat er iets niet helemaal klopt op Sevastopol. De stroom is uit, overal staat graffiti met waarschuwingen en het hele station blijkt één grote bende. Toch zijn er nog enkele bewoners die proberen te ontkomen of op elke mogelijke manier proberen te overleven op het station. Vergis je niet: de Alien is lang niet je enige zorg in de game.
Misschien niet je enige zorg, maar wel je grootste. In Alien: Isolation is er, in tegenstelling tot eerdere Alien-games, maar één Alien die jou opjaagt. Als speler ben je niet bezig de Alien(s) af te knallen. The Creative Assembly heeft de Alien ook een AI gegeven die zich aanpast aan de speler, wat inhoudt dat elke aanvaring tussen de speler en Alien anders zou moeten zijn. Tijdens de hele game ben je op je hoede om niet te veel lawaai te maken, want hard geluid wordt direct opgepikt door de Alien. Je bent echter niet de enige die geluid maakt en dit kan ook in je voordeel werken. Op het moment dat je bijvoorbeeld aangevallen of geblokkeerd wordt door een groep mensen, kun je door terminals te hacken geluid door speakers laten klinken. Ook door op de muren te meppen met gereedschap kun je de Alien lokken en je vijanden af laten maken. Hierbij moet je wel zorgen dat je jezelf verborgen en koest houdt - in bijvoorbeeld lockers - want de Alien gaat ook op zoek naar jou.
Dit alles zorgt voor een interessant kat-en-muisspel, wat de game onderscheidt van andere games. Het levert echter niet altijd de gewenste situatie op. Op sommige momenten liep de Alien bijvoorbeeld vijf minuten lang een beetje rond zonder iets te doen. Ook de wapens die je later krijgt, hebben haast geen toegevoegde waarde. De Alien kan namelijk niet dood en het enige wat je kunt doen is het beest vertragen – en soms verjagen - om te kunnen ontkomen, maar dit loopt vaak ook niet goed af. De wapens en items moet je zelf in elkaar zetten of uitbreiden door middel van blueprints en door diverse materialen te vinden.
De game duurt ongeveer twintig uur, maar het verhaal wordt - ondere andere door veel backtracking - onnodig lang gerekt. Het had makkelijk zes uurtjes korter gekund. Grafisch is de game geen hoogvlieger en je merkt dat de Xbox One-versie (die ik speelde) grafisch beperkt wordt. Zo is de lip-sync raar en ook de andere animaties en grafische aspecten zouden beter moeten kunnen. Het geluid in de game is daarentegen perfect en zorgt op diverse momenten voor die extra spanning.
Ook van Kinect word leuk gebruik gemaakt. Als je met Amanda om een hoekje wilt kijken, dan kun je door middel van headtracking je eigen hoofd zelf iets opzij bewegen. Amanda zal die beweging nadoen. Daarnaast kun je de game ook de microfoon van Kinect laten gebruiken. Deze vangt de geluiden in de kamer van de speler op en wanneer er te veel lawaai is zal de Alien in-game dit horen en je personage gaan zoeken. Dit geeft echt een extra dimensie aan de game.
Alien: Isolation moet je spelen met de gordijnen dicht en een hoofdtelefoon op - of met surroundspeakers aan, want dan komt de game echt het beste tot zijn recht. De game is echter niet perfect en had op het eind wat meer variatie kunnen gebruiken. Fans van Alien en het survival horror-genre moeten deze game echt een keer gespeeld hebben. Alien: Isolation is na Colonial Marines in ieder geval een stap in de juiste richting en trekt de Alien-games eindelijk uit hun isolement.
- Spannend en bij vlagen echt eng
- Kat-en-muisspel tussen speler en alien
- Eindelijk een echte Alien-sfeer
- Game duurt te lang
- Veel backtracking
IGN klaagde over hetzelfde, gaf daarbij voorbeelden van kwartieren in kasten verstoppen. Volgens mij klopt je mindset dan niet bij het type spel.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Een kwartier van de angst vastzitten in een kast, tho Hopen dat dat beest je niet zomaar de kast uittrekt en opvreet.
Maar een kwartier is wel heel lang.
En idd, als je de Alien hoort aankomen via het bliepje op de sensor dan schiet je een kast in en wacht je tot hij weg is. De flamethrower was ook wat overpowered vond ik.
[ Bericht gewijzigd door doessy op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:28 ]
Het betreft namelijk de Nostromo.
Als ik het wel heb is die alien dan ook geprogrammeerd om op jacht te gaan, als je de flamethrower te vaak gebruikt tegen het beest dan leert ie dat ie daar niet te gevoelig voor is. Al met al hoort het erbij in mijn optiek. (maar ik ben dan ook nog niet ver )
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
Jammer dat Jonesy er niet is.
Alien komt uit 1979
[ Bericht gewijzigd door Disorder op donderdag 16 oktober 2014 @ 23:18 ]
Bones left to pick, they radiate and splinter away."
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
Koop een pakje pampers iig, ik vind hem angstaanjagender dan de film waar hij op berust en weet hetzelfde gegeven veel effectiever over te brengen.
Op PC valt me op dat het voor een in-house engine erg strakke plaatjes levert en visuele trucjes uithaalt die in de Unreal Engine ook gedaan worden, iets wat ik bijna niet meer verwacht.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Vind alleen de alien een beetje "slenderman". hij is er weer opeens, je bent stil onder een tafel/kast en hij loopt weer weg. soms in een luik in het plafond, maar dat is het wel een beetje.
Maar daar komt hopelijk nog een patch voor uit.
Verder dat ge-boinkt wanneer de Alien door een luchtschaft dendert, heerlijk
Als dat soort gameplay terug komt in Alien dan zou ik dit nog wel eens een gave game kunnen gaan vinden. Waar ik echter een beetje bang voor ben is een game waarbij je de meeste tijd als een bezetene aan het vluchten bent voor een onsterfelijk monster, daar hou ik persoonlijk niet zo van. Ik vind een game het best als ik hem compleet op mijn eigen tempo kan spelen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken