CD: Archie Bronson Outfit - Derdang Derdang

Derdang DerdangHet Londense trio Archie Bronson Outfit komt alweer met hun tweede album op het Domino-label. Domino zegt u, is dat niet hetzelfde label van Franz Ferdinand en Arctic Monkeys? Inderdaad, maar gelukkig is dit niet het zoveelste britpop bandje. Het is stevige bluesrock, scherpe gitaren, snoeiharde drums en schreeuwerige vocalen. Stonerrock is niet de juiste term, maar het heeft wel behoorlijk wat raakvlakken. Millionaire en Kyuss waren dan ook twee namen die mij tijdens het luisteren te binnen schoten.

Probleem met deze sound is dat je het na een aantal luisterbeurten vaak helemaal zat bent. Millionaire gooide daarom catchy melodieën in de strijd, Archie Bronson Outfit heeft als wapenfeit een geweldig gevoel voor ritme. Is er toch nog een overeenkomst met de eerder genoemde bands van Domino. De strakke ritmes zorgen ervoor dat er op Derdang Derdang een aantal potentiële singles staan. Het aanstekelijke Lalalala op Kink en het genanana tijdens Dart For My Sweatheart zorgde er bij mij in ieder geval voor dat ik het album de laatste tijd nog geregeld opgezet heb.

Archie Bronson Outfit

Zonder nummers als Kink en Dart For My Sweetheart blijft er helaas weinig van Derdang Derdang over. Stuk voor stuk allemaal redelijk goede nummers, maar helaas te eenzijdig om het een uitzonderlijk album te kunnen noemen. Waarschijnlijk zal ik het album het komende jaar nog wel eens uit de kast halen om een aantal nummers te beluisteren, maar voor de rest zal het mij niet bijblijven. Potentie heeft de band echter wel, een eigen totaal overtuigende sound helaas nog niet.

Label: Domino Releasedatum: 13-03-2006 Waardering: