DVD: Baas Boppe Baas

Voor veel mensen is het Friese land een ver weg gelegen stukje Nederland. Vol met mensen die onduidelijk praten en als diepste wens hebben om onafhankelijk te zijn. Allebei grote kul natuurlijk, gebaseerd op vooroordelen. En laten vooroordelen nu net hét onderwerp zijn van één van de grootste producties ooit gemaakt voor een lokale omroep. In Baas Boppe Baas volgen we namelijk het huishouden van Baas Beant (Rense Westra) en zijn gezin. Een stugge Fries die tegen alles is dat anders is dan hemzelf. En dat levert nogal eens problemen op, want er is nogal veel anders dan Beant. Eigenlijk is Beant een soort moderne en Friese Archie Bunker. Zo is zijn zoon Sjoerd (Thijs Feenstra) getrouwd met de 'Hollandse' Talieta (Meriyem Manders) die weigert Fries te praten, blijkt zijn dochter lesbisch te zijn, wil een projectontwikkelaar het dorp verbouwen en komt Beant in aanraking met asielzoekers. Genoeg stof tot nadenken dus en dat is eigenlijk wel het probleem, want Beant roept eerst en denkt dan pas na. Gevolg? In elke aflevering ontstaat er een probleem door de houding van Beant. Maar gelukkig, de rest van het huishouden is een stuk moderner, dus alles komt altijd op zijn pootjes terecht.

Als serie heeft Baas Boppe Baas zijn sterke en minder sterke punten. De serie schetst een bijzonder beeld van een Fries gezin en de rol van de stugge vader in het gezin. Er zijn maar weinig series waar de regionale identiteit van de karakters zo'n grote rol speelt, maar het brengt ook gelijk een paar beperkingen met zich mee. Ook al is de serie ondertiteld, je ontkomt er niet aan dat sommige dialogen niet goed overkomen omdat je teveel wordt afgeleid door het taalgebruik; ik betrapte mezelf er in ieder geval op dat ik teveel schakelde tussen het gesproken woord en de ondertiteling. Ook merk je dat er soms net wat te weinig aandacht geschonken is aan de dialogen en dat zorgt ervoor, in combinatie met de acteurs (niet slecht, maar ook niet de allerbeste), dat sommige situaties niet echt naturel overkomen. Als regionaal product steekt Baas Boppe Baas met kop en schouders uit boven soortgelijke producties, maar het kan zich nog niet meten met nationale series.

Omrop Fryslân heeft in 2001 zijn nek uitgestoken door veel geld te steken in het ontwikkelen van een Friestalige dramaserie, een initiatief dat werd beloond, want elke aflevering werd op Omrop Fryslân bekeken door 170.000 mensen. Door dit succes werd de serie ook door andere omroepen uitgezonden, eerst TV Oost en afgelopen zomer ook op Nederland 1. Sinds kort is de serie ook verkrijgbaar op DVD in een fraaie digipack bestaande uit drie DVD's met het volledige eerste seizoen. Gelukkig volledig ondertiteld, al is het erg jammer dat de ondertiteling relatief klein is en dat het lettertype snel wegvalt tegen een lichte achtergrond. Het is maar een detail, maar aangezien een groot deel van Nederland veel moeite zal hebben om de Friese dialogen te verstaan had hier toch meer aandacht aan geschonken moeten worden. Qua beeld- en geluidskwaliteit doet Baas Boppe Baas niet onder voor andere Nederlandse series die op DVD zijn verschenen.

Baas Boppe Baas is een bijzondere serie, waarin de Friese taal en voor een deel de Friese cultuur een grote rol spelen. Qua acteerprestaties en dialogen doet de serie wel iets onder voor landelijke tv-producties, maar dat doet niets af aan het charmante van Baas Boppe Baas. De drie DVD's zijn netjes verpakt in een digipack. Als bonus vind je een 'making of', maar deze is niet echt boeiend. De DVD-box van Baas Boppe Baas is vooral de moeite waard als je interesse hebt voor Friesland of gewoon nieuwsgierig bent naar de prestaties van de lokale Omrop Frieslân.

Label: Bridge Releasedatum: 14 februari 2006
Kijkwijzer: Waardering: