Boek: John Whitman - 24: Veto Recht

Het gaat snel met de boeken uit de 24-serie. Onlangs kwam de review van het eerste deel Operatie Hell Gate al online: inmiddels is het tweede deel Veto Recht al in de winkels te vinden. Centraal staat natuurlijk weer Jack Bauer, zijn familie en zijn collega's bij de Counter Terrorist Unit (CTU).

Na de aanslagen van 11 september wordt er in Veto Recht een nieuwe Amerikaanse privacywet voorgesteld om het opsporen van terroristen te vereenvoudigen. De minister van Justitie doet er alles aan om zowel een belangrijke senator als de president zelf onder druk te zetten om het bewuste wetsvoorstel te steunen. Beiden hebben echter (terecht) twijfels omdat het wetsvoorstel nogal grote consequenties heeft voor de gewone burger en zijn of haar privacyrechten.

Special Agent Jack Bauer ontdekt ondertussen dat Greater Nation, een rechtse militie onder leiding van nationalist Brett Marks, op het spoor gekomen is van mogelijke terroristische aanslagen door een islamitische terreurcel. Bauer staat vervolgens voor een raadsel als hij erachter komt dat de dreiging reeds bekend is bij Justitie en dat hij niet de enige undercoveragent bij Greater Nation is geweest: ook het ministerie heeft een infiltrant binnen de militie zitten.

De zaak wordt voor Jack steeds gecompliceerder. Binnen CTU is hij in positie teruggezet door een ongelukkig akkefietje. Hij lijkt het probleem echter opnieuw op zijn bordje te krijgen. Daarnaast worstelt Bauer met de vraag waarom het ministerie CTU niet heeft ingelicht over de infiltrant.

Het mag duidelijk zijn dat het plot weer helemaal aan 24-standaarden voldoet. Jack moet namelijk wederom alles op alles zetten om een gigantische aanslag uit onverwachte hoek te voorkomen. Het boek is misschien wat voorspelbaar en ik vond het verhaal minder prettig lezen dan het eerder genoemde Operatie Hell Gate. Toch heb ik het tweede deel met plezier uitgelezen. Veto Recht is een prima boek voor de vakantie en met een prijs van 9,95 euro een leuk cadeautje voor jezelf of voor een 24-fan in je omgeving.

Klik hier voor meer informatie over de serie.

Uitgever: Van Holkema & Warendorf ISBN: 90 269 8530 4 Pagina's: 261