Gears of War

Wat de gameplay betreft zou je Gears of War kunnen typeren als Resident Evil 4 met een uitgebreidere besturing. Net als in het spel van Capcom speel je Gears of War in third person mode. Dat wil zeggen dat de camera achter de hoofdpersoon gericht staat. Wanneer je op de linker schouderknop duwt zoomt de camera in en kun je nauwkeuriger richten, schieten doe je met de rechter schouderknop. Dit werkt beter dan een FPS aangezien je een veel beter overzicht van het speelveld hebt en in een oogopslag plaatsen kunt zien waar je dekking kunt zoeken. Ook wordt je meer betrokken bij de hoofdpersoon aangezien deze continu in beeld is. Gears of War specialiseert zich in het creren van uitdagende vuurgevechten. Het is echter geen recht-toe-recht-aan shooter. Blijf te lang zonder dekking staan of ren op een vijand af en je zult al vrij snel het game-over scherm zien. Gears of War is een behoorlijk tactisch spel, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden zul je elke beweging en elke keer schieten moeten timen en van tevoren moeten bedenken welk pad je van dekking naar dekking neemt. De kern van de gameplay bestaat uit het uitdokteren van de juiste manier om vijanden te flankeren en af te knallen. De makers spreken van “pop and shoot” maar je zou Gears of War ook kunnen kwalificeren als een horizontaal platformspel.

<\/center>

De bediening van Gears of War is erg goed doordacht, het duurt misschien een uurtje om het goed in de vingers te krijgen maar dat wordt het ook intutief en zul je de overgang van rennen naar dekking zoeken naar schieten vloeiend en moeiteloos uit je vingers toveren. De belangrijkste knop is de A-knop. De werking daarvan wisselt al naar gelang de situatie. De belangrijkste functie is echter dekking zoeken wanneer je naast een voorwerp staat waar dit kan. Al met al een prima besturing die zelden voor frustraties zorgt. Ik zeg bewust zelden, en niet nooit. Er zullen namelijk momenten zijn waar je ongewild een bepaalde actie uitvoert. Bijvoorbeeld rollen in plaats van schuilen, of schuilen in plaats van over een muurtje springen.

<\/center>

Tijdens het spel doorloop je een vijftal acts. Het spel is vrij lineair al krijg je soms de mogelijkheid om te kiezen of je links- of rechts om wilt gaan. Op de achtergrond vinden soms scripted events plaats om de actie op te breken. Je wordt in Gears of War bijgestaan door je strijdmakers. Dit zijn er drie al wordt je team in meestal opgesplitst in twee teams van twee. De A.I. is niet echt geweldig, maar in de weg lopen doen je teamleden gelukkig ook niet. Soms raakt een van je mensen gewond en heb je een beperkte tijd om ze te bereiken en weer tot leven te wekken. Al met al kan gezegd worden dat ze geschikter zijn om het vuur van de vijanden af te leiden dan om zelf vijanden te doden.

Tenslotte hebben de makers een boel elementen toegevoegd die het spel uniek maken en je als gamer het gevoel geven dat dit spel helemaal af is. Zo volgt de camera je op een documentaireachtige manier als je van dekking naar dekking rent. En als je tijdens het reloaden op het juiste moment de munitieclip in je geweer ramt (aangeven door een balkje) zijn de eerste paar kogels uit je gun extra krachtig. Ook kun je blind over of langs het object waarachter je dekking zoekt vuren, je ziet geen richtkruis maar staat wel veiliger. Tenslotte zijn er nog dingen als het gebruik van de kettingzaag op de korte afstand, het wegslingeren van granaten en de verscheidenheid aan wapens (die ik hier niet zal verraden) het vermelden waard.

<\/center>

Gears of War is niet erg lang (een uurtje of acht is ruim voldoende om het spel uit te spelen) maar elke minuut is intens, rustmomenten zijn er nauwelijks. Ook is Gears of War zo’n spel dat je zeker meerdere keren zult spelen. Ik verheugde me tijdens het spelen van sommige scnes al op het moment waarop ik ze nog eens zou mogen spelen op een hogere moeilijkheidsgraad. Het is trouwens aan te raden de hoogste moeilijkheidsgraad (insane) alleen in co-op mode te proberen aangezien je echt slim moet samenwerken om het spel op dit niveau uit te spelen. En dit vormt meteen een mooi bruggetje om over de multiplayer te gaan praten.

<\/center>