Film: The Escapist

Ontsnappen uit een gevangenis, dat is altijd een leuk verhaal om een film over te maken. Kijk naar films als Escape From Alcatraz en het briljante Shawshank Redemption. Films die nu nog steeds op televisie uitgezonden worden en die heel veel mensen kennen. Nu is er een nieuwe Engelse productie verschenen. De poster maakt al duidelijk dat dit de beste ontsnappingsthriller is sinds laatst genoemde film. The Escapist is de veelzeggende titel van deze nieuwe film. Is hij daadwerkelijk zo goed?

Frank Perry (Brian Cox, The Bourne Identity, Troy) is veroordeeld tot levenslang. De rest van zijn leven zal hij doorbrengen binnen de muren van een gevangenis. Nooit heeft hij daar een probleem van gemaakt. Hij heeft de misdaad gepleegd en dit is de consequentie daarvan. Hij zit nu al 13 jaar vast. Binnen de gevangenismuren wordt hij gerespecteerd door alle medegevangenen. Maar alles verandert wanneer hij in een brief, de eerste die hij na al die tijd krijgt, leest dat het leven van zijn enige en door hem zeer geliefde dochter in gevaar is na een overdosis. Frank weet dat hij naar haar toe moet en dat kan natuurlijk maar op één manier: ontsnappen! Het ontsnappingsplan dat hij bedenkt is zeer ingenieus, maar dat kan hij nooit alleen uitvoeren. Daarom verzamelt hij een bonte groep jonge medegevangenen waarmee hij het gaat proberen: Lenny Drake (Joseph Fiennes, Enemy at the Gates), Brodie (Liam Cunningham, The Wind that Shakes the Barley) en Viv Babtista (Seu Jorge). Terwijl de groep start met de vele voorbereidingen op de uitbraak, wordt Frank afgeleid door de komst van de jonge crimineel James Lacey (Dominic Cooper, The Duchess, Mama Mia), die hem herinnert aan verloren tijden. Lacey, de nieuwe gevangene, trekt alleen ook de sadistische belangstelling van Tony (Steven Mackintosh, Underworld), de drugsverslaafde broer van Rizza (Damian Lewis, Band of Brothers): de zeer gevreesde en gewelddadige koning van de vleugel... Zo brengen persoonlijke conflicten de ontsnapping in gevaar, waardoor Frank wordt gedwongen de energie en durf terug te vinden van de man die hij ooit was.

The Escapist is de nieuwe film van regisseur Rupert Wyatt (Out There, The Baker) die op het gebied van documentaires en korte films in Europa best bekend is. Dit is zijn eerste ‘grote’ geregisseerde en geschreven film. En het mag gezegd worden, hiermee levert Wyatt een beklemmende, spannende en zeer fraaie film af. Hij weet op zeer overtuigende wijze het leven binnen een gevangenis in beeld te brengen en ook alle hoofdpersonen in de film worden in een korte tijd goed voorgesteld zodat het duidelijk is wie ze zijn en wat ze gedaan hebben. Het camerawerk is over de gehele film genomen erg goed. Vooral bij spannende scènes hebben ze dit erg goed gedaan. Het ontsnappingsplan wordt goed uiteengezet gedurende het verloop van de film. Zeker met behulp van de flashbacks die aangeven hoe de mannen op het idee zijn gekomen en hoe het gereedschap hiervoor is verkregen.

Ondanks dat er maar een paar bekende namen in deze film zitten (Brian Cox, Joseph Fiennes en Damian Lewis) worden de overige acteurs niet ondergesneeuwd door hun spel. Ze spelen allemaal hun rol met verve en de film verveelt geen moment. Vooral Tony en Rizza worden erg goed neergezet en elke keer als ze in beeld komen weet je dat het goed mis is. Deze film houd je anderhalf uur lang vast op je stoel en na het zeer fraaie en verrassende einde blijf je zeker nog een paar minuten beduusd zitten. Erg knap als je bedenkt dat er zoveel personages aan bod komen en met al die vele verhaallijnen. Het mag gezegd worden, The Escapist mag dan geen groots opgezette productie zijn, het is een werkelijk een prachtige film. The Shawshank Redemption heeft er absoluut een grote concurrent bij gekregen.

Label: Cinéart Nederland B.V. Releasedatum: 22 juli 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.