Film: Public Enemies

Michael Manns gespierde filmstijl (Heat, Miami Vice, The Insider) en voorliefde voor mannen die van aanpakken weten, worden aangewend om één van Amerika's eerste nationale criminelen in de spotlight te zetten. Johnny Depp speelt John Dillinger, bankrover, Robin Hood en public enemy, een verschijnsel dat voor het eerst werd beschreven in de jaren dertig van de vorige eeuw en mede aanleiding was tot de oprichting van de FBI.

Het is ten tijde van de drooglegging in Amerika, de jaren '30. John Dillinger is een bankrover die snel, vaak en uiterst precies toeslaat. Hij doet dit niet alleen, maar heeft een hele bonte groep van mede-criminelen om zich heen verzameld. Ze hebben allemaal een taak, maar John Dillinger is duidelijk de leider en de meest charismatische. Doordat hij zoveel banken berooft, wordt hij door de FBI van J. Edgar Hoover bestempeld als de eerste 'public enemy' van Amerika. Om hem te vangen schakelen ze de hulp in van agent Melvin Purvis (Christian Bale). Dillinger wordt tussen een aantal bankovervallen door verliefd op Billie Frechette (Marion Cotillard), een knappe en bescheiden brunette. Ondanks dat Dillinger haar vertelt wat hij werkelijk doet voor de kost, blijft ze bij hem. Vanaf die tijd zijn onafscheidelijk van elkaar.

Michael Manns film zit vol met achtervolgingen, overvallen, uitbraken en schietpartijen. Er vliegen je heel wat kogels om de oren in deze verfilming. De film is gebaseerd op een boek van Bryan Burrough. Daarin wordt diep in gegaan op het leven van John Dillinger. Mann's verfilming is meer een abstracte impressie van het leven van John Dillinger dan een diepgaand portret van een van de grootste criminelen van Amerika.
Het camerawerk is in veel scènes ronduit irritant te noemen. Het lijkt erop alsof de cameraman er gewoon met een videorecorder tussen heeft gestaan. Dit om misschien een reëel beeld te creëren, maar op een groot bioscoopscherm krijg je er alleen maar last van je ogen door. Michael Mann heeft er ook voor gekozen om de film in HD te filmen en dat ziet er heel vaak erg goedkoop uit en dat is erg jammer.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat dit wel een grote zomer-hit gaat worden in de bioscopen. Want met een castlist als deze film moet dat wel goed komen. En Mann houdt de vaart er goed in, dat houdt je zeker op je stoel. Natuurlijk is Johnny Depp weer heerlijk op dreef in deze film als charismatische crimineel. Ook de overige acteurs spelen hun rol erg goed. Vooral de psychopathische Baby Face Nelson wordt erg goed neergezet.

Disclaimer: Wegens teveel spoilers plaatsen wij de herziene recensie van Public Enemies. Gaarna alleen on topic reacties over de film en niet meer over de recensie.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 30 juli 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: