Film: Dragonball Evolution

De film Dragonball Evolution is gebaseerd op een Japans stripboek uit 1984 dat erg populair is. De meest bekende figuren uit dit boek zijn Gohan, Goku, Piccolo en Roshi. Ook in de film spelen zij de eerste viool.

De film gaat over de middelbare scholier Goku (Justin Chatwin; War of the Worlds) en zijn opa Gohan (Randall Duk Kim; Keymaker uit The Matrix) die hem martial-arts heeft geleerd. Op zijn 18e verjaardag krijgt Goku van zijn opa één van de zeven ‘Dragonballs’. Deze lichtbollen (‘orbs’) waren erg belangrijk in de overwinning, duizenden jaren geleden, op de buitenaardse indringer Piccolo (James Marsters; Buffy, Angel, Smallville) en zijn gruwelijke bodyguard Oozaru (Ian Whyte; Alien vs Predator). Deze indringers werden verslagen en daarna verbannen naar een onderaardse gevangenis. Piccolo komt op een onduidelijke wijze vrij, en samen met zijn side-kick Mai (Eriko Tamura; Heroes) komt hij op het spoor van de zeven Dragonballs. Als die weer bij elkaar gebracht worden, komt niet alleen Oozaru weer vrij, maar geven zij de bezitter alles wat zijn hartje begeert. Ook doodt de Piccolo de opa van Goku.

Goku heeft nu twee missies tegelijk: wraak op de dood van z’n opa Gohan en het tijdig opsporen van de overgebleven Dragonballs om te voorkomen dat Piccolo ze vindt. Voor die gecombineerde missie verzamelt Goku een team van mensen die hem willen helpen: onderzoekster Bulma (Emmy Rossum; Poseidon, The Day After Tomorrow), die een dragonball-gps-gadget heeft ontworpen, zijn schattige klasgenootje Chi Chi (Jamie Chung; Days of Our Lives), dief Yamcha (Joon Park; Speed Racer) en Master Roshi (Chow Jun Fat; Crouching Tiger, Hidden Dragon) die Gohan heeft getraind en hem nu gaat voorbereiden op de confrontatie met Piccolo.

Al deze belachelijke namen geven al aan dat Dragonball Evolution niet één van de meest serieuze films is. In feite is het nogal een gekke en malle film die echter niet verkeerd uitpakt. Veel van dit soort films, gebaseerd op videogames, zijn negatief en doordrenkt met een té grote hoeveelheid ‘self-importance’. Dragonball Evolution is echter cartoonesk en inspiratieloos, maar heeft echter wel veel ‘self-awareness’. De film heeft nog meer positieve punten, de speelduur is kort, slecht 75 minuten en er wordt geacteerd door een leuke cast. Justin Chatwin heeft een jongensachtige onschuld en verwerkt vernedering(en) met een glimlach. Chow Jun Fat springt eruit op het gebied van kung-fu. Hij vecht in de stijl van de ‘Drunken Master’ en dat is best komisch om te zien.

Aan de andere kant is de film niet bijzonder. Zo zijn de schurken saai, voorspelbaar en niet veelzeggend. James Marsters rol in Buffy en Angel was goed, maar in deze film komt hij totaal niet uit de verf. Het ligt voor een groot deel aan het groene masker dat hij draagt en dat belemmert in alle opzichten zijn spel. Het ergste is misschien nog wel het verhaal: als je de strip hebt gelezen en de serie hebt gezien, valt er misschien nog een touw aan vast te knopen. Maar de mensen die dat niet gedaan hebben en onvoorbereid naar de bioscoop gaan zullen worden blootgesteld aan vele onbegrijpelijke scènes. Ook de special-effects zijn niet om over naar huis te schrijven en die kunnen een film toch juist maken of breken.

Ken je Dragonball als strip of van tv dan kan het een leuke film voor je zijn. Ken je de strip en de tv-serie niet en heb je zin in een leuke avond, kijk dan even snel in de bioscoop of Marley & Me of Bride Wars misschien nog draaien, want daar doe je jezelf en je vriendin een veel groter plezier mee.

Label: Warner Bros Releasedatum: 9 april 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.