DVD: Yes Man

Alhoewel Jim Carrey al diverse serieuze rollen met succes op zich heeft genomen, blijft hij voor het grote publiek toch altijd een beetje de 'gekke-bekken-trekker' uit The Mask en Ace Ventura. Zijn komisch vermogen trekt dan ook met regelmaat grote drommen mensen naar de bioscopen. Geen wonder dat hij als hoofdrolspeler werd gecast voor de nieuwe komedie Yes Man. De film deed het in de bioscopen behoorlijk goed en is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Carl Allen (Jim Carrey) leidt een nogal saai en teruggetrokken leventje. Sinds zijn vriendin hem heeft verlaten, ziet hij maar weinig heil in sociale contacten en hij trekt zich elke werkdag dan ook het liefst terug in zijn eigen huisje. Met een biertje en wat chips kijkt hij avond na avond gehuurde films en op zijn werk is hij de typische zure bankmedewerker. Als hij op een dag buiten zijn meegebrachte boterhammetjes aan het nuttigen is, wordt hij aangesproken door een oude vriend. Deze vriend had een soortgelijk bestaan als Carl, tot hij eens een bijeenkomst bezocht van de "Yes Man" (Terence Stamp). Tegen de principes van zijn kluizenaarsbestaan in besluit hij eens mee te gaan naar een dergelijke bijeenkomst en voor hij het weet sluit hij een zogenaamd contract met zichzelf om op alle uitdagingen volmondig "JA!" te antwoorden. Met een zeer kritische instelling besluit hij mee te gaan in de gekte van het overal "ja" op zeggen en het verandert zijn leven behoorlijk.

Alhoewel hoofdrolspeler Jim Carrey in komedies nogal snel lijkt te vervallen in de eerder genoemde "gekke-bekken-trekkerij", is daar bij Yes Man slechts in beperkte mate sprake van. Sterker nog, het karakter van Carrey is een beetje een herkenbaar type, regelmatig zeer innemend en bovenal op meerdere niveau's grappig. Het verhaal van Yes Man is op zich aardig en weet ook wel enigszins te boeien, maar gedurende de film wordt de rode draad vooral gebruikt als kapstok voor op zichzelf staande grappige scènes die niet direct wat toevoegen. Daarnaast is de film helaas nogal voorspelbaar, niet zozeer in de incidentele scènes, maar vooral in het totaalplaatje.

De release op dvd is vrij aardig, maar de extra's zijn een beetje mager. Naast een korte feature over de set, bevat de schijf alleen een paar muzikale extra's, bloopers en een extraatje over de stunts uit de film. Met name de bloopers en de stunts zijn de moeite waard; zeker omdat Carrey een aantal stunts zelf heeft gedaan, waarbij hij een aantal ribben brak!

Yes Man is een bijzonder vermakelijk film, waarbij het verhaal soms wat te lijden heeft onder de losse grappige scènes. Jim Carrey zet een voor hem karakteriserende rol neer, waarbij zijn mimiek wederom een sterke peiler is. De release op dvd is niet heel erg bijzonder.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 21 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.